Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McDonalds satsar på traditioner

Publicerad: 20 december 2007, 10:31

Här är McDonalds nya kampanj för hamburgaren El Maco. Kampanjen, som går upp i januari, visar spanska tolkningar av svenska seder.


Från nyårsfilmen

Kampanjen för El Maco börjar gå den 3 januari. Den kommer att gå på TV 3, TV 4 och Kanal 5, i radio och på webben på till exempel Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter.
– Vi kommer också för första gången att testa att gå med en kortare version av reklamfilmen på Aftonbladet och Expressens webb-tv, säger Staffan Ekstam, marknadschef McDonalds Sverige.

Kampanjen, signerad hamburgerkedjans reklambyrå DDB, ska visa att företagets hamburgare El Maco är tillbaka.
– El Maco är en av de kampanjer som efterfrågas mest av våra gäster och det har blivit nästan som en återkommande tradition.

Staffan Ekstam vill inte uppge vilken budget kampanjen har eller hur mycket McDonalds lägger per år på marknadsföring.
– Det jag kan säga är att vi satsar extra mycket nästa år och ökar investeringarna. Vi kommer också att satsa mer på våra egna kanaler än vad vi gjort tidigare bland annat ska sätta in nya menytavlor där vi kan erbjuda gästerna menyer utifrån vilken tid på dygnet de är där, säger Staffan Ekstam.

Hur hoppas du att kampanjen uppfattas?
– Som rolig och att folk förstår att El Maco nu är tillbaka.

McDonalds

Byrå: DDB
Arbetsgrupp: Ida Tenggren produktionsledare, Lotta Westerberg projektledare, Andreas Dahlqvist creative director; Magnus Jakobsson copy, Fredrik Simonsson ad
Produktionsbolag: MrKrister
Mediebyrå: OMD
PR byrå: Prime PR

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.