Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McDonalds Twitterfiasko

Publicerad: 25 januari 2012, 11:12

Foto: Colourbox.

McDonalds drog igång en Twitter-kampanj som de snart skulle få ångra. Under hashtagen #McDstories ville de få folk att berätta om positiva hamburgarupplevelser. Resultatet blev det motsatta.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Det var igår som snabbmatskedjan lanserade två Twitterkampanjer. Den ena var #McDstories, ett sätt att få folk att dela med sig av sina positiva upplevelser från kedjans restauranger. Men istället för lovord blev det idel ris och hån, rapporterar bland annat SvD.se:

En användare skrev bland annat "Hamnade på sjukhus efter att ha blivit matförgiftad på McDonalds 1989. Har inte ätit där sedan dess och är numera vegetarian. Borde stämt McDonalds #McDstories".

Till sajten Paidcontent.org kommenterar kampanjchefen Rick Wion den urspårade marknadsföringsinsatsen.

– Efter en timme insåg vi att det inte gick som vi planerade. Det var så illa att vi tvingades avbryta, säger han.

Den andra Twitterkampanjen #MeetTheFarmers, vars syfte är att sprida information och var deras råvaror kommer ifrån, lyckades bättre.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.