Reklam
Med ifrågasatt mupp under lupp pekar Media Markts siffror upp
Publicerad: 23 december 2011, 11:10
I fikapausen läser Mark helst trucknytt – och Resumé
Muppen Mark ersatte Peter Antoine som huvudperson i Media Markts reklamfilmer. Det nya konceptet har ifrågasatts – men nu gör Mark succé hemma i stugorna, enligt Media Markt marknadschef Johan Rosenblom. – Vi får mängder av bra feedback, säger han till Resume.se.
CS
Christian Ström
I november sjösatte Media Markt sitt nya reklamkoncept, där Peter Antoine ersätts med muppen Mark. DDB står bakom den nya reklamen. Enligt Johan Rosenblom, marknadschef på Media Markt, har filmerna med muppen Mark tagits emot väl.
– Grymt bra faktiskt, internt har vi gillat idén ett tag innan den gick upp och det är riktigt kul att det blev ett så bra mottagande från kunderna på filmerna. Vi får mängder av bra feedback från kunderna i butik och massor av folk ringer eller mailar till oss och antingen ger positiv feedback eller ställer frågor om Mark och gänget. I huvudsak vill man veta mer om konceptet och när det kommer nya filmer. Det är kul, säger han till Resume.se.
Har ni gjort några mätningar?
– Absolut. Vi gör både vår egen tracking och en kampanjmätning på lanseringskampanjen. Vi har inte fått alla resultat ännu, men än så länge kan vi se att vi mer än dubblerar både top of mind och total spontan reklamerinran mellan vecka 44 och vecka 47. Tv-erinran specifikt är också upp mer än dubbelt.
Är ni nöjda?
– Som tusan.
Hur mycket Mark kommer vi att få se framöver?
– Massor.