Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 november 2012, 12:57
En stillbild från reklamfilmen.
Forsman & Bodenfors står bakom namnet, designen och reklamkampanjen för nya skraplotten Kosing där alla intäkter går till välgörenhet.
Ämnen i artikeln:
Forsman & BodenforsDen nya röda skraplotten Kosing drivs av Sveriges Ideella Samarbetsorganisation och mediepartner är Aftonbladet och Expressen.
All vinst på försäljningen går till välgörande ändamål med fokus på barn och ungdomar. De första förmånstagare för lotteriet är Synskadades Riksförbund och Hjärnfonden.
Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.
– En insikt vi kom fram till när vi gjorde en kundundersökning var att många upplever att man bara vinner pengarna tillbaka på skraplotter. Det var guld för oss och det tog vi vidare i kommunikationen, säger Silla Levin, ad på Forsman & Bodenfors.
För Forsman & Bodenfors, som var med i utvecklandet av lotten, ledde den insikten till att lotten inte ger pengarna tillbaka, utan att lägsta vinsten är 50 kronor. Byrån har även designat själva lotten.
– Vi ville ha ett eget uttryck, en egen färg som ingen annan skraplott har och samtidigt göra den lite stiligare, säger Silla Levin.
Namnet Kosing var också byråns idé.
– Det känns som ett ett passande namn samtidigt som det sticker ut. Dessutom är det också tacksamt att använda i reklam.
I reklamfilmen köper en kund en skraplott av gammalt känt märke på ett försäljningsställe. Försäljaren och kunden byter lotten och en sedel fram och tillbaka mellan sig som i en sorts dans.
– Eftersom det är en helt ny produkt kändes det viktigt att vara i rätt miljö. Vi ville hitta ett bra sätt att dramatisera att byta in till en ny lott är någon sorts meningslös administration.
Det känns som ovanliga karaktärer för den sortens reklamfilmer, hur tänkte ni där?
– Filmen i sig är ganska enkel med den här dansen. Det gällde att hitta mycket charm i karaktärerna. Den här äldre tanten med den den här yngre snygga killen, det var en udda kombination. Vi har mycket att tacka regissören Sara Haag för det, säger Silla Levin.
Kampanjen startade i går och går i tv, print, på webben och i butik.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Forsman & Bodenfors