Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Media Markt bjuder tittarna på stereotypa könsroller

Publicerad: 27 november 2013, 11:59

Media Markt tar ett nytt – tyskt – reklamkoncept till Sverige. Här är filmerna som bjuder på en rejäl dos stereotypa könsroller inför julen. DDB Stockholm tar avstånd från kampanjen.


Elektronikkedjan inleder med att berätta att de nu tar det amerikanska fenomenet Black Friday till Sverige för att kickstarta julhandeln.

Därefter visar Media Markt upp de nya tyska reklamfilmerna som har dubbats till svenska (se presentationsfilmen nedan). Muppen Mark får därmed stryka på foten.

DDB:s vd David Sandström hävdar att byrån (som annars jobbar med kedjan) inte har varit inblandade filmerna.
– Nej det har vi inte, och de är inget som vi står bakom. Vi jobbar för Media Markt med vissa kampanjer och på vissa nivåer. Men inte med den här.

Konceptet lyder "Till alla entusiaster. Välkomna hem".  
– Media Markt brinner för sina produkter och glädjen som kunderna får av att använda dessa produkter. Denna känsla vill vi förmedla i den här kampanjen och har därför i dessa nya reklamfilmer skapat en hemmamiljö hos personer som delar med sig av glädjen med alla produkter inom hemelektronik och älskar just Media Markt, kommenterar Per Kaufmann, vd på Media Markt.

"Hemmamiljöerna" som tittarna ser är rejält högteknologiska. Vi får också se hur grabbarna respektive tjejerna intar klassiskt könsstereotypa roller.

Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin tycker inte att filmerna är könsstereotypa:
– Jag vill inte säga att det är stereotypt. Vi har satt ihop en slags realtiyshow med olika ungdomar, och visar man att man kan se lite olika på hemelektronik. Vi ville ta vår reklam ett steg längre och belysa glädjen i vad hemelktroik gör för kunden med en humoristikt twist.

Se det nya konceptet här :

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.