Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Media Markt fälls för sexistisk reklam

Publicerad: 7 Mars 2014, 11:05

Hemelektronikjätten Media Markts julreklam fälls av Reklamombudsmannen, RO. Reklamen innehåller bland annat en lång kvinna i lila shorts och sport-bh som ska hjälpa en man med hans smarta telefon.


Ämnen i artikeln:

Media MarktReklamombudsmannen

”Till alla entusiaster. Välkomna hem.”

Så lyder budskapet i den Media Markt-reklam som RO har fällt för att vara könsdiskriminerande.

Resumé  har tidigare rapporterat att DDB inte har något att göra med kampanjen,  utan det handlar om tysk reklam som har dubbats till svenska.

Anmälarna  anser att kvinnan är omotiverat lättklädd och därför framställs som ett  sexobjekt. Man anser också reklamen bygger på stereotypa könsroller i  det att kvinnor är ”lättklädda objekt och männen framstår som busiga och  som att de inte bryr sig.”

Media Markt har i sitt svar till RO beklagat att julkampanjen har uppfattats som könsdiskriminerande av "vissa” .

Hemelektronikkedjan uppger också att filmen bara var en del av julkampanjen och att reklamfilmen inte sänds längre.

Media Markt håller dock inte med om att reklamfilmen skulle vara  könsdiskriminerande eller stereotyp, utan filmen har varit att sätta de  produkter man säljer i en ”användarkontext”.

Media Markt uppger också att handlingen filmerna kretsar unga personer som antas bo i ett kollektiv.

Bolaget  menar också att budskapet ”Till alla entusiaster – välkomna hem”  anknyter till personer som är entusiastiska för de produkter som  annonsören säljer.

Media Markt menar att man har försökt att  variera rollerna så mycket som möjligt för att inte något kön ska få  ”svagare eller kränkande roller”.

”Att hon är lättklädd stämmer  förvisso, men kläderna i fråga är träningskläder, och inte någon  utstyrsel av mer sexuell karaktär", skriver Media Markt i sitt svar till RO.

RO köper dock inte argumentet,  utan anser att kvinnan genom sin klädsel framställs som ett rent  sexobjekt, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.