Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Media Markt får hjälp i julhandeln – av robot-nisse

Publicerad: 2 December 2015, 11:57

Roboten har utvecklats av ABB och har programmerats om för att slå in hårda klappar från teknikkedjan.

"The Gift Wrapper" hjälper butiksanställda att slå in julklappar och nu åker den på turné i butiker över hela landet. ABB har programmerat sin senaste industrirobot så att den kan hjälpa till med julstöket.


Ämnen i artikeln:

RobotLowe BrindforsABBMedia Markt

Roboten beskrivs som en " tvåarmad kollaborativ robot med flexibla gripdon och toppmodern robotstyrning för montering av små komponenter". Den har utvecklats av ABB och visades upp för första gången på Hannovermässan i april, då under namnet YuMi.

– Samarbetet med ABB och roboten YuMi, är ett resultat av båda parters brinnande intresse för teknik. Genom att låta YuMi hjälpa oss med paketinslagning får vi möjlighet att ge våra kunder en shoppingupplevelse utöver det vanliga samtidigt som vi kan visa på nyttan med den senaste generationens robotar, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör på Media Markt i en kommentar.

Tack vare ett säkerhetssystem som gör att roboten reagerar och stannar vid beröring så kommer den att kunna arbeta utan skyddsbur och kommer därför kunna stå fritt i butiken för kunderna att beskåda.

– Med YuMi inleds en ny epok av samarbetande industrirobotar där människa och robot kan arbeta sida vid sida. Att tillsammans med Media Markt få vara del av ett sammanhang där den senaste tekniken lyfts fram känns väldigt roligt och där känner vi också att YuMi in utmärkt, säger Joakim Rosenqvist, försäljningschef för robotics-enheten på ABB.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån Lowe Brindfors.

Se roboten in action:

Mika Wallgren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.