Reklam
Media Markt firar tio år i Sverige med en blinkning till de tyska rötterna
Publicerad: 7 november 2016, 08:25
Media Markt går all-in och skojar med sina tyska rötter i en ny kampanj som bland annat lyfter fram "sporttysken" och "lyxtysken".
BW
Björn Wallenberg
Hemelektronikföretaget Media Markt har funnits i Sverige i tio år. I de första kampanjerna figurerade den färgstarke tyske fotbollstränaren Peter Antoine som skrek "Scheissebillig".
I dagarna drar en ny kampanj igång, "Das Koncept". Den är framtagen av MullenLowe Brindfors och även den blinkar åt hemelektronikkedjans tyska ursprung. Kampanjen gick igång under söndagen på tv och kommer under måndagen att börja rulla i sociala medier.
Ett antal olika karaktärer, bland annat "sporttysken", "lyxtysken", "arkitekttysken" och "biologtysken" som alla tycker väldigt mycket om elektronik, ska lyfta fram Media Markts kärnvärden.
– Vår kommunikation behöver sticka ut mer. Efter ett gediget insiktsarbete med vår målgrupp har vi nu tagit fram ett helt nytt koncept som både är roligt och underhållande. Våra humoristiska tyskar blir charmiga talespersoner som hjälper till att bygga varumärket Media Markt och tydliggöra vår position. Vi får både ett eget språk och en röd tråd som särskiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger Mia Lund Hanusek, Marketing Director på Media Markt.
En av de nya filmerna:
ARBETSGRUPP:
MEDIA MARKT
Marketing Director: Mia Lund Hanusek
Marketing Manager: Mats Ajpe
Online & Digital Marketing Manager: Felipe Briones
MULLENLOWE BRINDFORS
Art director: Patrik Reuterskiöld
Copywriter: Björn Carlberg
Projektledare: Johan Öhlin
Produktionsledare: Tobias Löfgren
Digital strateg: Robin Björkell
Planner: Elias Betinakis
PRODUKTIONSBOLAG – ESTEBAN / COLONY
Regi: Alexander Brügge, Markus Ernerot
Producent: Olof Barr, Marcus Sundqvist, Ulrika Dalin
Composer: Adam Nordén
STILLBILDSFOTOGRAF
Sven Prim, Agent Mollys