Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mediamarkt slänger ut Peter Antoine

Publicerad: 5 december 2008, 11:31

Mediamarkt kom in på den svenska marknaden 2006. Reklamsatsningen som skulle sätta elektronikkedjan på kartan bestod av annonser med fotbollstränaren Peter Antoine. Nu ändrar de inriktning och satsar istället på vetenskapsmän.


Liksom tidigare är det Mediamarkts reklambyrå Scholz & Friends som tagit fram det nya konceptet och den kommande kampanjen. Denna gång bygger idén på att tre vetenskapsmän ska granska företagets affärsidé. De tre, påhittade, forskarna är Konrad Flockens, Bernard Goldman samt Igor Shorofsky.

– De är påhittade men tanken är att de ska kännas väldigt äkta och att man ska undra om de är det eller inte, säger André Wedin, marknadschef på Media Markt.

Den nya kampanjdevisen lyder ”Plötsligt känns allt annat puckat”. Kampanjen, som startar nästa vecka, kommer att synas i print, tv och på bio.

En anledning till Mediamarkts storsatsningen just nu är att de växt kraftigt under året i Sverige.
– Det är första gången vi går så brett i Sverige men det var på tiden. I och med att vi har öppnat ganska många nya butiker runt om i landet så känns medievalet motiverat.

Hur skulle du beskriva idén?
– Med en humoristisk ton försöker vi lyfta Mediamarkts kärnvärden med hjälp av vetenskapsmän. André Wedin tillägger.
– Dags var dags att göra något nytt. Vi har använt oss av en tysk bullrig Peter Antoine. Nu vill vi visa vad vi kan. Vi hade lite olika valmöjligheter men när reklambyrån kom upp med den här idén kändes det rätt. Tanken är att personerna ska vara utbytbara också.

Vad har ni för budget?
– Inget jag uttalar mig om. Men det blir en rejäl satsning med tanke på att vi går in i rörlig bild. Så jämfört med tidigare satsar vi betydligt mer. Och vi ska förhoppningsvis synas ganska frekvent i tv framöver.

Den grafiska profilen från tidigare, den röda färgen, typsnittet och så vidare, följer med även i den nya kampanjen.

Produktionsbolag för reklamfilmen är Mister Krister. Regissör är Jens Sjögren och producent Cornelia Opitz.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.