Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Mediebyråbarometern blir missvisande"

Publicerad: 17 januari 2012, 14:51

Marknadenschefen för Svensk Direktreklam, Göran Kontin, menar att den faktiska ökningen för direktreklam inte p långa vägar är 44 procent.

Foto: Pressbild.

Idag gick Sveriges Mediebyråer ut med att investeringarna kring direktreklam ökat med 44 procent: – Mediebyråbarometerns blir missvisande. Ökningen för direktreklam som helhet är knappast 44 procent. Vi talar snarare om 1-2 procent per år, säger Göran Kontin, marknadschef på Svensk Direktreklam.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSvensk DirektreklamSveriges Mediebyråer

Enligt Svensk Direktreklam, SDR, skiljer sig just direktreklam från  många andra medieslag i det att en mindre del av de totala  investeringarna går via just mediebyråer:
– Mediebyråbarometern  kan antingen hoppa upp 20 procent eller gå ned 20 procent beroende på om  enstaka kunder väljer att gå via mediebyråer för en större kampanj,  säger Göran Kontin.

Enligt honom pekar Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, snarare på att den  faktiska ökningen för direktreklam är cirka 1-2 procent per år och  att medieslaget omsätter cirka 1–2 miljarder kronor per år.

Göran  Kontin menar att den gängse uppfattningen är att cirka 30 procent av  investeringarna inom direktreklam går via mediebyråer:
– Många  mindre kunder använder DR, men då går man i regel inte via en mediebyrå.  Ett typexempel är när man köper DR och dagspress, men inte tv, säger  han.

Så hur ser ni egentligen på uppgifterna från Sveriges  Mediebyårer? Man lade ändå in en brasklapp och menade att det endast rör  investeringar för deras egna medlemsföretag?
– Vi är vana vid  sådana här svängningar, men däremot anser vi att det är positivt om  DR-köp via mediebyråer ökar. För om mediebyråerna ser DR som en naturlig  del av mediemixen kan vi få draghjälp, säger Göran Kontin.

Han ser gärna fler exempel som när hemlektronikjättar som Mediamarkt använder sig av samma uttryck i DR som man gör i tv.

Göran Kontin är fullt medveten om att direkreklam inte alltid uppskattas hos mottagaren.

Han har också full förståelse för att många sätter upp skyltar med reklam  nej tack, men vill ändå lägga in en brasklapp:
–  Självklart överlever du utan direktreklam och jag kan förstå om man  av miljöskäl inte vill ha sådan reklam. Men om skylten åker upp  för att det bökigt med återvinningen eller för att fastighetsägaren har  stängt soprummet är det synd, säger Göran Kontin.

Svensk  Direktreklam bedömer att drygt vart fjärde hushåll i storstadsregionen  satt upp en nej-tack-skylt. En bidragande orsak kan vara att man får  reklam som inte ens gäller närområdet, resonerar Göran Kontin:
–  Det kostar inte så mycket att trycka och distribuera några tusen extra  exemplar. Men det är aldrig bra om du måste passera fyra  livsmedelsbutiker för att komma till en femte, säger han.

Hur ska man göra för att lyfta direktreklamens anseende?
–  Ytterst handlar det om att hjälpa annonsörer som Siba och liknande att  dela ut reklam som verkligen träffar rätt målgrupp och därmed ger så bra  output som möjligt, säger Göran Kontin.

SDR omsätter cirka 550  miljoner kronor per år på direktreklam och är uppbyggt enligt en  franchise-modell. Men enorma vinster blir det inte tal om.

Verksamhetsåret 2010 hade SDR en vinst på cirka 10 miljoner kronor:
– Direktreklam är dessvärre en lågmarginalbransch, säger Göran Kontin.

Resume.se har sökt vd:n för Sveriges Mediebyråer, Staffan Slörner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.