Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mediebyråjätte skruvar ned global reklamprognos

Publicerad: 15 Augusti 2013, 09:39

GroupM reviderar ned sin prognos för globala reklaminvesteringarna under 2013. Mediebyrånätverket räknar med en ökning på 3,4 procent till 507 miljarder dollar, vilket kan jämföras med den tidigare prognosen på 4,5 procent i december förra året. Eurozonens ekonomiska problem är boven i dramat, enligt GroupM.


Ämnen i artikeln:

GroupM

GroupM räknar med att länderna Italien, Spanien, Portugal, Grekland och  Irland minskar med 11 procent i mätbar media i förhållande till förra  året, enligt Adweek.

GroupM Futures chef, Adam Smith, ser det också som högst osäkert när det verkligen uppstår en stabilisering i Eurozonen.

Just  den regionen stod för 7 procent av de globala reklaminvesteringarna  före den ekonomiska krisen, men utgör nu endast 3 procent av dessa.

GroupM  räknar också med att marknadsförare i Västeuropa drar ned sina totala  investeringar med 2,4 procent till 97 miljarder dollar under 2013 i  förhållande till förra året.

GroupM tror dock att mätbar media i USA  växer med 1,8 procent till 156 miljarder dollar.  Kina är den snabbaste  tillväxtmarknaden och beräknas generera 40 procent i nya  nettoinvesteringar. Ryssland spås också en liknande utveckling i år.

Investeringar  inom digital media förväntas stå för 19 procent av de mätbara globala  reklaminvesteringarna, vilket innebär en ökning till 95 miljarder  dollar.

Så snart som 2014 står de digitala investeringarna för 20 procent, enligt GroupM.

Gruppens  reviderade reklamprognos visar också att mätbara medieinvesteringar  nådde 490 miljarder dollar under 2012, vilket var en ökning med 3,6  procent i förhållande till 2011.

Ett ljus i mörkret är att Group M  räknar med en ökning med 5,1 procent under 2014 till 533 miljarder  dollar, medan den amerikanska marknaden förväntas öka med 2,9 procent  till 161 miljarder dollar.

GroupM räknar också med att  reklaminvesteringarna i Västeuropa, som ju för närvarande drar ned  prognosen för den globala marknaden, ökar med 1,8 procent till 99  miljarder dollar under 2014, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GroupM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.