Reklam
Mediebyråjätte skruvar ned global reklamprognos
Publicerad: 15 augusti 2013, 09:39
GroupM reviderar ned sin prognos för globala reklaminvesteringarna under 2013. Mediebyrånätverket räknar med en ökning på 3,4 procent till 507 miljarder dollar, vilket kan jämföras med den tidigare prognosen på 4,5 procent i december förra året. Eurozonens ekonomiska problem är boven i dramat, enligt GroupM.
Ämnen i artikeln:
GroupMKB
Karl-Johan Byttner
GroupM räknar med att länderna Italien, Spanien, Portugal, Grekland och Irland minskar med 11 procent i mätbar media i förhållande till förra året, enligt Adweek.
GroupM Futures chef, Adam Smith, ser det också som högst osäkert när det verkligen uppstår en stabilisering i Eurozonen.
Just den regionen stod för 7 procent av de globala reklaminvesteringarna före den ekonomiska krisen, men utgör nu endast 3 procent av dessa.
GroupM räknar också med att marknadsförare i Västeuropa drar ned sina totala investeringar med 2,4 procent till 97 miljarder dollar under 2013 i förhållande till förra året.
GroupM tror dock att mätbar media i USA växer med 1,8 procent till 156 miljarder dollar. Kina är den snabbaste tillväxtmarknaden och beräknas generera 40 procent i nya nettoinvesteringar. Ryssland spås också en liknande utveckling i år.
Investeringar inom digital media förväntas stå för 19 procent av de mätbara globala reklaminvesteringarna, vilket innebär en ökning till 95 miljarder dollar.
Så snart som 2014 står de digitala investeringarna för 20 procent, enligt GroupM.
Gruppens reviderade reklamprognos visar också att mätbara medieinvesteringar nådde 490 miljarder dollar under 2012, vilket var en ökning med 3,6 procent i förhållande till 2011.
Ett ljus i mörkret är att Group M räknar med en ökning med 5,1 procent under 2014 till 533 miljarder dollar, medan den amerikanska marknaden förväntas öka med 2,9 procent till 161 miljarder dollar.
GroupM räknar också med att reklaminvesteringarna i Västeuropa, som ju för närvarande drar ned prognosen för den globala marknaden, ökar med 1,8 procent till 99 miljarder dollar under 2014, enligt Adweek.