Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mediebyrånätverk ska lyfta kvinnorna

Publicerad: 15 September 2014, 20:33

Anna Hjalmarsson, Nike Carlstoft, Johanna Alanko och Helena Taube-Rehnmark

17 namnkunniga kvinnor från mediebyråbranschen har startat ett nätverk. Nu ska de få fler kvinnor att ta plats i branschen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerAnna HjalmarssonFrida ÅbergNike Carlstoft

Merparten av de anställda på mediebyråsidan är kvinnor. Men trots en 65-procentig representation i branschen är det inte kvinnorna som lyfts fram när det ska bli paneldiskussion under Stockholm Media Week eller när branschtidningarna letar intervjuobjekt.

Det ville AdOns byråchef Johanna Alanko och Formas Helena Taube-Rehnmark ändra på. Tanken väcktes under gemensamma diskussioner för över ett år sedan, och i våras bjöd de in 17 kvinnor som alla sitter på ledande positioner på Sveriges Mediebyråer för ett första möte.

Alla tillfrågade gillade initativet och ett kvinnligt nätverk bildades med syftet att lära känna varandra, göra kvinnorna på svenska mediebyråer mer synliga, samt att lyfta fram deras kompetens och få dem att ta mer plats.   Resultatet blev ett nätverk bestående av 17 framstående kvinnor från mediebyråsidan.  

– Överlag tycker jag att kvinnorna på mediebyråerna inte syns på branschpressen, de väljs inte ut till paneldiskussionerna. När vi tagit upp frågan i nätverket har många liknande erfarenheter i stil med "det var jag och två killar". Trots att det inte alls ser ut så på mediebyråerna, säger Johanna Alanko till Resumé.

Nätverket med personer som har jobbat 10-18 år i branschen planerar att träffas en gång i kvartalet och kommer även att träffa yngre medarbetare på mediebyråerna för att se om de har liknande erfarenheter.

Två av medlemmarna i nätverket, Anna Hjalmarsson på Zenith Optimedia och Carats Nike Carlstoft har en vd-position.  

– Det är få kvinnliga vd:ar på mediebyråerna, samtidigt som snäppet under är starkt överrepresenterat av kvinnor. Det är dessa som utgör grunden till nätverket. Många kvinnor tar inte det sista steget när det klättrar och det ska bli intressant att försöka utröna varför det ser ut så, säger Johanna Alanko.

Nästa möte sker på onsdag då bland annat namnet på nätverket ska fastställas och vision tas fram.

– Ett genomgående problem för oss kvinnor har varit att nätverka på det sätt som män har gjort i generationer. Generellt sett är vi dåliga på det. Det här är frågor som alltid diskuterats, men som det sällan jobbas aktivt med. Vi vill visa andra tjejer att det går att ta plats och dela med sig av våra kunskaper.

Nätverket består av
Frida Åberg Cliente Service Director PHD
Catarina Larsén Deputy Managing Director OMD
Malin Johansson Partner and Media Team Director Tre Kronor
Jenni Norin Partner and Account Director Scream
Maria Hemmingsson Director Client Leadership Mindshare
Sofia Brantsjö Managing Director OMD Brunkeberg
Nike Carlstoft Chief Executive Officer Carat
Carolina Larhed Chief Operating Officer MEC
Anna Hjalmarsson Managing Director Zenith
Sofie Westerstrand Partner and Research Director Scream
Annelie Holm Cliente Service Director Starcom
Marie Melin Chief Operating Officer Mediacom
Ulrika Norin Deputy Managing Director Vizeum
Johanna Alanko Partner och Byråchef AdOn
Helena Taube-Rehnmark Annonsdirektör Forma

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.