Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mediebyråns unika annonsering

Publicerad: 13 November 2009, 15:55

Det är unikt att mediebyråer annonserar i dagspress. Men i dagens Svenska Dagbladet skjuter Daniel Collin, vd för Mediaedge:cia, sig i foten: – Vi vill nå vd:ar och styrelser och visa att print funkar.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Annonsen.

Såvitt Resumé kan utröna har mediebyråerna, platsannonser undantagna, inte marknadsfört sig själva utanför fackpressen sedan förra årtusendet. Så varför just nu, Daniel Collin?

– Vi vet att besparingar har tolkningsföreträde i styrelserummen och att reklamen ses som en kostnad. Vi hoppas att de fattar att Mediaedge kan lite grann om reklam.

Och därför ställer du upp som fotomodell och skjuter dig i foten över rubriken ”Till dig som undrar hur reklam fungerar: det gör den i regel inte”?

– Vi säger att 50 av 65 årliga reklammiljarder inte kontrolleras inte, men att vi blir frustrerade om vi inte får mäta resultatet. Vi vill göra det med glimten i ögat. Många anser, med viss rätt, att mediebyråer är samma sak, men vi vill särskilja oss lite.

Men varför i Svenskan?
– Vi skulle ha gått i Näringsliv och kommer där nästa vecka. Vi berättar en lång story för att vi tror på print. Den värsta motståndaren till print är dålig reklam med produkt och pris.

Vem har gjort annonsen?
– Byrån Odd Scouts copy Fredrik Thunholm och ad Martin dos Santos.

Är det många som häcklat dig för haltande argumentation eller ditt avslitna hår?
– Nej, men jag har fått många glada tillrop och ser fram emot en anstormning av kunder nästa vecka. Och det kommer några uppföljare.

Då hamnar du kanske i rullstol eller går på kryckor?
– Du får se, det här är en cliffhanger...

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.