Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medieinvesteringarna dök i september

Publicerad: 16 oktober 2012, 07:47

Medieinvesteringarna sjönk under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Det visar statistik från Sveriges Mediebyråers medlemmar. Samtidigt ligger de totala investeringarna i linje med 2011 hittills i år.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Den negativa trenden för printkategorin fortsätter. I september tappade även landsortpress betänkligt. Endast två medieslag visar tillväxt i september, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

Att TV återgår till sin mer långsiktiga tillväxttrend balanserar upp månadens totala investeringar något.

– Givet den svaga makroekonomiska situationen tycker jag att annonsmarknaden håller emot relativt väl. Vidare är det tydligt att denna månad jämnar ut en del av de ganska kraftiga periodiseringseffekter vi såg förra månaden och som mediekategorierna bio och TV var tydliga exempel på. Blickar vi framåt, förväntas efterfrågan inom TV i oktober vara fortsatt hög även om vi kommer att jämföra den med föregående års väldigt starka månad med fler faktureringsdagar. Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna tappar mark, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

I september gick investeringarna på inom medieslaget internet ned med nästan 10 procent. Den totala tillväxten för TV hittills i år visar en tillväxt med nästan 8 procent. Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.

– Digitala medier möter väldigt tuffa investeringsnivåer när vi går in i höstperioden vilket påverkar jämförelsetalen speciellt när marknaden har en vikande tillväxttakt. Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten över 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Utomhus/trafikreklam är fortsatt pressat som medieslag och  tappade nästan 20 procent i september och, procent hittills i år. Mediekategorin radio däremot, uppvisar en tillväxt om drygt 11 procent i september och dämpar den negativa trenden hittills i år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.