Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Medieinvesteringarna i print och tv backade kraftigt

Publicerad: 11 Augusti 2015, 07:30

Tapp för medieinvesteringarna

Foto: Thinkstock

Medieinvesteringarna minskade i juni och juli. Störst tapp hade printkategorin. Bio såg däremot en stor ökning.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellSveriges MediebyråerIUM

Under juni månad gick investeringarna ner med 4,5 procent och i juli 2,4 procent, jämfört med samma period 2014. Totalt förmedlades 1,4 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Printmedia hade det tuffast i juni med en nedgång på 45,5 procent. Gapet minskade i juli då kategorin tappade 26 procent. Den enskilt största mediekategorin tv visar också minskade siffror – i juni tappade tv 16,6 procent och i juli 6,5 procent. Tv-volymen är den lägsta sedan 2011, enligt Sveriges Mediebyråer.

Att tv minskar över sju procent det första halvåret får Sveriges Mediebyråer att höja på ögonbrynen.

– Tv-stationerna tar delvis igen detta på sina Play-kanaler, men det är ändå förvånande med tanke på tv-stationernas kraftiga prishöjningar under 2015, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Glädjande är dock att bio och internet visar ett uppsving. Bioreklamen har visat en tillväxt 47,4 procent under sommarmånaderna. Även internet ökade kraftigt – 42,6 procent i juni och juli.

– Under årets första sex månader har medieinvesteringarna i digitala kanaler ökat med 23,7 procent. De digitala kanalerna drivs primärt av den ständigt ökande digitala mediekonsumtionen, men också av programmatiska, automatiserade köp samt av en ökning inom annonsering i sociala medier, säger Jochum Forsell.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.