Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medieinvesteringarna minskar – tv visar tillväxt

Publicerad: 11 juni 2013, 07:23

Medieinvesteringarna i maj, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, backade med tre procent jämfört med samma månad 2012. Minskningen har dock dämpats i relation till tillbakagången på drygt 7 procent hittills i år. Totalt förmedlades nästan 1,2 miljarder kronor i maj. Samtidigt ökade TV med två procent jämfört med i fjol.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Majs månads medieinvesteringar visar en klart mindre tillbakagång än minskningstakten hittills i år. Samtidigt är det endast mediekategorierna TV och sök som visar tillväxt för maj månad, upp 2 respektive 14 procent jämfört med samma månad föregående år. Investeringarna i den näst största mediekategorin, internet, låg i maj på samma nivå som för motsvarande månad föregående år.

– Maj månad följer en liknande utveckling som för april med en total nedgång på drygt 3 procent. Minskningstakten för årets första fem månader är drygt 7 procent så ackumulerat stärks investeringstakten vilket är glädjande. Printmedierna gör en klart bättre månad, även om investeringarna backar. Populärpress klarar sig bäst med en nedgång på nästan 7 procent följt av landsortspress som backar med nästan 10 procent. Totalt backar print kategorin 11 procent vilket är en klar förbättring mot tidigare månader. Om den branta trenden nedåt generellt är på väg att brytas är för tidigt att förutspå, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

DR gör en svag månad och backar med nästan 14 procent vilket ligger i linje med nedgången hittills i år. Radio fortsätter att accelerera sin tillbakagång och backar med nästan 20 procent i maj, att jämföra med en tillbakagång på drygt 11 procent hittills i år. Även bio minskar kraftigt i maj, ner nästan 23 procent. Hittills 2013 uppvisar dock medieinvesteringarna i kategorin en tillväxt om nästan 20 procent.

– Utomhus gör en svagare månad i maj men ligger trots det kvar på en ackumulerad nedgång om drygt 6 procent hittills i år. TV ökar något under maj. Detta ligger i linje med förväntningarna för kvartalet då kanalerna har hög utförsäljningsgrad. För digitala medier är dock investeringsnivån något svalare i maj. Internet gör en sämre månad vilket till stor del kan vara en konsekvens av den stora ökningen i april. Ackumulerat för året står sig internetkategorin fortsatt stark med tillväxttal på 11 procent, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.