Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medieinvesteringarna ner i maj - kvällspress och tv förlorarna

Publicerad: 10 juni 2014, 07:29

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskar i maj med drygt 6 procent jämfört med samma månad föregående år. Nedgången i maj kan till stor del förklaras av minskade investeringar i den största mediekategorin tv samt en bred nedgång inom printmedia. Totalt förmedlades under maj månad drygt 1,1 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Den goda nyheten i Sveriges Mediebyråers senaste sammanställning är att de digitala mediekategorierna fortsätter att ta andelar av totalen och både internet och sök uppvisar tillväxt under maj månad, upp 12 respektive drygt 10 procent i maj jämfört med samma månad föregående år.

Även mediekategorin radio fortsätter att uppvisa god tillväxt även under maj månad och kategorin växer med nästan 17 procent i maj och 11 procent hittills i år.

Den dåliga nyheten är att de uppgångarna inte lyckas kompensera nedgången för andra mediekategorier och totalt sett backar investeringarna i maj. Medieinvesteringarna i tv backar till exempel med nästan 13 procent i maj och uppvisar nu även en total tillbakagång hittills i år om nästan 2 procent.

– Printmedia fortsätter kräftgången och har nu ackumulerat tappat 118 miljoner kronor från mediebyråerna hittills i år. Främst kvällspressen tappar kraftigt i maj och backar med hela -26 procent. Detta är anmärkningsvärt då annonseringen från de politiska partierna ökade kraftigt under månaden, inför EU-valet. Vi ser dock att EU-valet har gynnat utomhuskategorin som går i andra riktningen och ökar kraftigt, upp med nästan 14 procent i maj, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.