Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Medieinvesteringarna rasade i november

Publicerad: 11 December 2012, 08:42

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade kraftigt under november månad jämfört med samma månad föregående år, ner med nästan 15 procent. Värt är utvecklingen för tv-mediet.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna backade över nästan hela spekrat. Bara två mediekategorier uppvisade tillväxt under november. Detta innebär att det är den fjärde raka månaden som de totala investeringarna uppvisar lägre volym jämfört med samma månader 2011.  

Tv är det medieslag som backar mest i absoluta tal. Kategorin står för drygt en tredjedel av den totala nedgången i november. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna endast 2 procent lägre än samma period föregående år.

Totalt förmedlades under november knappt 1,2 miljarder kronor.
Medieinvesteringarna backar ytterligare en månad och de enda mediekategorier som ökar i november är bio och sök. Att den största mediekategorin TV ändå har ökat med drygt 4 procent hittills i år gör att de totala medieinvesteringarna endast har backat med 2 procent.

– Den nedåtgående trenden fortsätter för medieinvesteringarna och november backar mer än månaden innan. TV gör en svag månad vilket till viss del förklaras med att en del av lagret har utnyttjats för kompensation av tidigare underleveranser. Svängningarna på marknaden blir allt tydligare mellan månaderna vilket indikerar en avmattande tillväxt för mediet. Många annonsörer laddar inför julen men även med ett bra december förväntas TV inte öka med mycket mer än 4 procent för helåret. Totalt sett är dock medieinvesteringarna endast ner 2 procent hittills i år och det jämfört med det starkaste året någonsin, 2011, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

I november accelererar raset för hela printkategorin ytterligare då samtliga kategorier backar mer än den ackumulerade nedgången hittills i år. Fackpress är den printkategori som backar minst, men är ändå nästan 10 procent ner i november.

Även nyare mediekategorier som internet backar kraftigt i november, ner nästan 16 procent jämfört med samma månad föregående år.

– Även mediekategorier som hittills uppvisat god tillväxt backar i november och bland annat internet kategorin gör den svagaste månaden på året. Mediekategorin sök är fortsatt det media som uppvisar starkast ökning och det finns fortfarande en stor potential till ytterligare tillväxt. Vidare fortsätter den svaga utvecklingen för dagspress och vi ser återigen en nedgång med runt 20 procent för landsorts- och storstadspress. Kvällspress gör inte ett lika kraftigt tapp som i oktober men trenden är tydligt nedåtgående. Utomhus gör en bättre månad trots att investeringarna backar och inför julhandeln finns möjlighet att utvecklas bättre än den nedåtgående trend om -10 procent som mediet för närvarande uppvisat, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Även mediekategorierna radio och DR/Annonsblad backar i november, ner drygt 16 procent vardera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.