Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medieinvesteringarna sjunker – Internet ljus i mörkret

Publicerad: 10 september 2013, 07:42

Foto: Colourbox.

4 procent. Så mycket backade medieinvesteringarna under augusti i förhållande till förra året. Allt enligt den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Medieinvesteringarna fortsätter minska och har backat med totalt 6 procent i år jämfört med samma period förra året.

Det visar den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

–  Investeringarna visar fortsatt på en nedåtgående trend och augusti  månad summeras till -4,2 procent vilket trots en negativ utveckling är  bättre än de ackumulerade investeringarna som över perioden visar på en  tillbakagång på drygt 6,4 procent, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges  Mediebyråer i en kommentar.

800 miljoner kronor förmedlades under augusti.

Print  stod för värsta raset – alla printkategorier backade kraftigt under  augusti. Mediekategorin Magasin har tidigare visa tecken på  inbromsning, men sjönk nu med hela 19 procent.

Kvällspress har det ytterst kämpigt och har tappat nära hälften av sin volym i förhållande till förra året.

Staffan Slörner tror dock på ljusare tider i höst:
–  Jag tror dock att vi kommer att få se en höst där investeringarna  successivt kommer att återhämta sig, säger han i en  kommentar.

Bio och radio backar med 64 procent respektive 26 procent,  men investeringar i såväl digitala medier som tv gör att augusti  inte minskar lika mycket som totalen hittills i år.

Utomhus/trafikreklam  har det fortsatt trögt – investeringarna backar med nära 15 procent.  Nedgången för året ligger på drygt 9 procent.

DR/annonsblad visar något bättre resultat än den totala utvecklingen i år – ned 3 procent i augusti och 11 procent för året.

Den  stora ljusglimten är att mediekategorin internet växer med tvåsiffriga  tal – cirka 10 procent. Sök, som brukar ha en eftersläpning i  faktureringen ökar med nära 7 procent.

En ytterligare ljusglimt är att tv fortsätter sin positiva  trend och ökar under augusti, vilket gör att den totala nedgången ligger  på knappt 5 procent för året.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.