Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medieköpen raketökar

Publicerad: 15 februari 2011, 08:19

2011 innebar en rivstart för medieinvesteringarna. I januari förmedlades 0,9 miljarder kronor, vilket är en ökning på 36,5 procent jämfört med samma månad i fjol.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Det är Sveriges Mediebyråer som nu kommer med sin redovisning av medieinvesteringarna via sina medlemmar i januari. De konstaterar att fyra mediekategorier står för den absolut största ökningen jämfört med samma månad 2010.

Radio ökade med 87,3% procent, DR/annonsblad med 77,9 procent, tv med 56,3 procent och utomhus med 40,4 procent.

Den rekordartade starten på året beror enligt Sveriges Mediebyråer på högre priser, periodiseringseffekter och att månaden bestod av fem bokningsmåndagar. Dessutom var samma månad 2010 en svag period.

− Såväl utomhus som TV kategoriernas positiva utveckling kan till viss del förklaras av att båda kategorierna har ökad efterfrågan samtidigt som priserna höjts. Eftersom fler annonsörer än vanligt tecknat årsavtal redan i januari, istället för mars, påverkar det till viss del siffrorna redan nu, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Till förlorarna hör populärpress och fackpress som minskade med 1,4 respektive 11,4 procent.

Medieköpen i januari

Mediekategorier som ökar i januari 2011:
Radio                                               87 procent
 DR/Annonsblad                             78 procent 
 TV                                                     56 procent 
Utomhus/Trafikreklam                 40 procent 
 Bio                                                    33 procent 
 Internet                                            24 procent 
 Övrigt                                               22 procent 
 Storstadspress                             20 procent 
 Landsortspress                            15 procent 
 Kvällspress                                    13 procent


Mediekategorier som minskat i december 2011:

Fackpress                                       -1 procent 
 Sök                                                    -3 procent
 Populärpress                                -11 procent

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.