Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 februari 2011, 08:19
2011 innebar en rivstart för medieinvesteringarna. I januari förmedlades 0,9 miljarder kronor, vilket är en ökning på 36,5 procent jämfört med samma månad i fjol.
Det är Sveriges Mediebyråer som nu kommer med sin redovisning av medieinvesteringarna via sina medlemmar i januari. De konstaterar att fyra mediekategorier står för den absolut största ökningen jämfört med samma månad 2010.
Radio ökade med 87,3% procent, DR/annonsblad med 77,9 procent, tv med 56,3 procent och utomhus med 40,4 procent.
Den rekordartade starten på året beror enligt Sveriges Mediebyråer på högre priser, periodiseringseffekter och att månaden bestod av fem bokningsmåndagar. Dessutom var samma månad 2010 en svag period.
− Såväl utomhus som TV kategoriernas positiva utveckling kan till viss del förklaras av att båda kategorierna har ökad efterfrågan samtidigt som priserna höjts. Eftersom fler annonsörer än vanligt tecknat årsavtal redan i januari, istället för mars, påverkar det till viss del siffrorna redan nu, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Till förlorarna hör populärpress och fackpress som minskade med 1,4 respektive 11,4 procent.
Mediekategorier som ökar i januari 2011:
Radio 87 procent
DR/Annonsblad 78 procent
TV 56 procent
Utomhus/Trafikreklam 40 procent
Bio 33 procent
Internet 24 procent
Övrigt 22 procent
Storstadspress 20 procent
Landsortspress 15 procent
Kvällspress 13 procent
Mediekategorier som minskat i december 2011:
Fackpress -1 procent
Sök -3 procent
Populärpress -11 procent
Fredrik Thambert