Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medienvesteringarna fortsätter nedåt

Publicerad: 9 april 2013, 07:04

Dyster läsning:
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade även i mars (11 procent) jämfört med samma månad föregående år. Under det första kvartalet i år sjönk medieinvesteringarna med nästan 12 procent.
Enda ljusglimtarna är bio, sök och internet som visar tillväxt under första kvartalet.
Totalt förmedlades drygt 1,1 miljarder kronor under mars.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

I  mars backade samtliga kategorier förutom bio och internet. Print sjunker snabbt och och mest förlorar  landsortspress med drygt 33 procent. TV, som är den störat mediekategorin, backar med drygt 8 procent i mars och med nästan 15 procent för första  kvartalet jämfört med samma period förgående år.

–  Mars månad fortsätter som årets första två månader med en bred nedgång.  2012 var dock ett väldigt starkt år och det gör kanske jämförelsen  något orättvis. Historiskt sett har få kvartal vart så starka och haft  en så hög andel av ett års totala investeringar som just första  kvartalet 2012. Jämför man med 2011 är nedgången något mindre och  jämfört med 2010 ser vi en tydlig tillväxt. Ett möjligt positivt tecken  är att den branta nedgången för TV kanske börjar plana ut då  minskningstakten är betydligt mindre i mars än för årets första månader.  Mediekategorin bio ökar under det första kvartalet men månadens extrema  glädjesiffror kommer att balanseras nästa månad på grund av  periodiseringseffekter, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges  Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

DR/annonsblad backade 21 procent i mars och har hittills i år  backat med 15 procent. Även för utomhus förvärras tappet i  mars månad - fallet blir 12 procent. Hittills i år är tappet nästan 10 procent. Men värre är tappet för radio som backar med  drygt 19 procent i mars och 6 procent hittills i år.

–  Det är fortsatt avvaktande på mediemarknaden och första kvartalet  summeras med en nedgång. Än ser vi ingen ljusning för printkategorierna  utan nedgången fortsätter i samma takt även i mars och backar kring 20  procent. Internet och sök är de enda mediekategorier som uppvisat stadig  tillväxt under årets första kvartal. Tillväxtspotentialen för digital  annonsering ligger framförallt inom internetkategorin. Även om nedgången  bromsas inom TV så är tappet ett faktum och volymerna kommer att bli  svåra att hämta hem under året. Det som kan upplevas positivt i  sammanhanget är att det skapat utrymme för en bättre ad hoc marknad samt  att detta bör ligga till grund för stabilare och tryggare leveranser,  säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.