Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Medieprofiler utnyttjade i falsk marknadsföring

Publicerad: 4 April 2014, 08:11

Johanna Öberg, Metro, och Anna Brolin, TV4, utnyttjas i säljmaterialet utan sitt medgivande.

Metro-chefen Johanna Öberg och TV4-profilen Anna Brolin är några av namnen som figurerar som pr-ambassadörer i säljmaterialet för det tilltänkta jämställdhetsprojektet "Women Empowerment". Men varken Öberg eller Brolin har givit sitt godkännande att medverka. Mannen bakom satsningen – Tyresös damfotbollsprofil Hans Löfgren – är ångerfull när Resumé når honom.


Ämnen i artikeln:

Johanna ÖbergAnna Brolin

" En tydlig vision om en jämställd värld där kvinnor och män har lika värde".

Så lyder budskapet i säljmaterialet från jämställdhetsprojektet ”Women Empowerment”, som påstår sig få stöd av FN-organisationen UN Women.

Grundaren av jämställdhetsprojektet Women Empowerment, som är i uppstartsfasen, är Hans Löfgren. Han har en bakgrund inom idrottsrörelsen och har haft stora framgångar med Tyresös fotbollsdamer.

Han lämnade officiellt sitt uppdrag i klubben i samband med en sexköpsdom för cirka 2,5 år sedan, men kvarstår som konsult åt klubben.

Flera personer som Resumé har pratat meddelar att de inte har gett sitt godkännande att medverka i säljmaterialet för Women Empowerment.

Johanna Öberg, som är ansvarig för Metros snabbväxande verksamhet i Puerto Rico, är en av ambassadörerna som figurerar med både bild och namn och medföljande text i säljmaterialet.

"Jag har inte gett mitt godkännande....Jag vill inte kommentera hans förflutna", svarar hon i ett mejl till Resumé.

Johanna Öberg säger att hon har frågat efter ytterligare information och känner sig ytterst besvärad över att figurera i sammanhang som hon inte tackat ja till.

TV4-sportens profil Anna Brolin blir lika förvånad när hon får höra att hon figurerar som ambassadör för Women Empowerment i säljmaterialet.

"Jag har ej sett nåt säljmaterial där jag ingår så förstår inte riktigt...", skriver hon i ett mejl till Resumé.

Veckans Affärers före detta profil Camilla Wagner, som skriver om Women Empowernemnt och Hans Löfgren i sin blogg kontaktade UN Womens ordförande Margareta Winberg den 2 april angående organisationens engagemang i Women Empowerment.

Svaret blev:

"Vi har inte skrivit på något än. Vi har fått ett erbjudande och frågan ska upp i nästa styrelsemöte."

Hans Löfgren säger att han är ångerfull, när Resumé når honom, men han påstår ändå att personerna i fråga har tackat ja.

– Jag har inte tänkt tanken på att fråga om jag får ha med dem i vår sponsringsbroschyr. 75 procent av ambassadörerna har jag ansvar för själv  och varje dag sitter jag och berättar om min bakgrund. Ingen ska kunna säga att de inte visste något, säger Hans Löfgren och fortsätter:

– Man måste se hela perspektivet. Jag har lagt 35 timmar på att träffa olika ambassadörer och sju personer har jag inte hunnit träffa. Det gäller bland annat Johanna Öberg och vad gäller Anna Brolin är det inte jag som har haft kontakten med henne, säger Hans Löfgren.

Han insåg, med tanke på sexköpsdomen, att det skulle sticka ut om han drog igång en jämställdhetsverksamhet.

– Omgivningen sa: "Hans om du gör det här så kommer du hitta någon som vill klämma åt dig". Jag har ställt mig frågan varje dag om jag verkligen borde göra det och svaret blir alltid ja, säger Hans Löfgren.

Men varför använder du sådana säljmetoder. Det vill säga att använda kända profiler i sponsringsmaterialet utan att ha fått deras godkännande
?
– Man kan fråga sig om det var en medveten handling. De har ju ändå sagt ja till att vara med på bloggen, men det är klart att jag borde ha skickat broschyren till Johanna för godkännande innan jag använde den i säljmöten, säger Hans Löfgren.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Johanna ÖbergAnna Brolin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.