Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Medlemmarna visar tröjan i Friskis höstkampanj

Publicerad: 4 september 2013, 11:49

I vinterkampanjen taggade Friskis&Svettis medlemmar Stockholm sina träningsbilder på Instagram med hashtagen #friskissthlm. Nu fortsätter reklambyrån Volt på samma tema genom att låta motionärerna tagga sig på Instagram med en spegelvänd t-shirt.


Ämnen i artikeln:

InstagramVoltFriskis & Svettis

Volts vinterkampanj för Friskis& Svettis Regio Stockholm lyckades få ihop över 2000 från medlemmarna som fick plats på utomhustavlorna.

– Det enda som då skvallrade om att den som tagit bilden tränade
på Friskis&Svettis var hashtagen. Så den här gången satsade vi på att göra varje träningsbild till en liten annons. Annonser som får naturlig spridning av medlemmarna i de sociala medier de använder, säger Louise Wallgren operativ projektledare på Volt.

Byråns lösning blev träningströjor med namnen på Friskis&Svettis 14 föreningar i Stockholm på. Med en twist – trycket är spegelvänt.

– Eftersom Friskis&Svettis är en ideell förening är medlemmarna också ägare, och många har ett enormt engagemang. Det vore fel att inte ta vara på det. Och då många som fotar sig på gymmet gör det i en spegel blev en tröja med spegelvänt tryck en perfekt lösning. Medlemmarna får lyfta sin lokala förening, och bilden visar tydligt var personen tränar någonstans. Då vi uppmanat medlemmarna att tagga bilden med de populäraste träningstaggarna så blir bilden dessutom exponerad för träningsintresserade över hela landet, utöver de följare de redan har, säger Louise Wallgren.

För att ge kampanjen ett större genomslag skickades ett dr ut till några
av de mest engagerade deltagarna från den förra kampanjen. En vecka innan kampanjstart fick dessa en vakumförpackad tröja i brevlådan, med ett tack för senast och en förfrågan om att tjuvstarta nästa kampanj.

2700 tröjar har skickats ut till de olika föreningarna. Redan har hundratals bilder spridit sig under taggar som, #friskissthlm, #hälsa, #träna och #träning och globalt genom #gym och #fitness.

Arbetsgrupp på Volt:

Jörgen Berglund, Art director

Petter Nylind, copy

Louise Wallgren, operativ projektledare

Åsa Stjärnquist, originalare

Magnus Tengzelius, projektledare

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.