Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Medlemmarnas önskelistor lyfts fram i Naturskyddsföreningens julkampanj

Publicerad: 4 November 2019, 10:58

Medverkar i kampanjen gör bland annat artisten Magnus Carlsson (till höger).

Foto: Naturskyddsföreningen

Fler bin, levande hav och giftfri mat – ungefär så lät det när Naturskyddsföreningens medlemmar fick frågan vilken miljörelaterad julklapp de önskar sig i år. Resultatet syns i Naturskyddsföreningens julkampanj där några av medlemmarna, bland annat Weeping Willows Magnus Carlsson, visar upp sina personliga önskelistor.


Ämnen i artikeln:

Naturskyddsföreningen

Julhandeln slår rekord år efter år. Enligt siffror från Svensk Handel köpte svenskarna förra året julklappar för rekordbeloppet 21 miljarder kronor. Ett rekord, som om traditionen håller i sig, kommer att slås i år igen. Samtidigt ökar medvetenheten om konsumtionens baksidor med bland annat negativ påverkan på miljö och klimat. 

Inför årets julkampanj frågade Naturskyddsföreningen sina medlemmar vilken miljörelaterad julklapp de önskar sig i år. Fler bin, levande hav och giftfri mat var några av svaren, som nu lyfts fram i föreningens julkampanj genom personliga önskelistor. 

– Västvärldens konsumtion av prylar har nått ohållbara nivåer. Den bidrar till global uppvärmning, skogsskövling, utsläpp av miljögifter och plastfyllda hav. Vi vill starta en diskussion om vad vi alla kan göra för att skapa en mer hållbar konsumtionskultur och lyfta de stora önskningar som också är de långsiktiga målen för Naturskyddsföreningens arbete, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Gröna vågen 2.0 – så påverkas hållbara företag av miljödebatten”

En av medlemmarna som syns i kampanjen är artisten Magnus Carlson, känd bland annat från Weeping Willows. Hans engagemang för klimatet märktes tydligt under hans julturné 2018, där Naturskyddsföreningen var en del av programmet. Magnus Carlssons medverkan i årets julkampanj är en fortsättning på hans stöd.

– Jag är bara en vanlig pappa som lever i den här världen och vill att mina barn ska få en framtid. Därför är det viktigt för mig att vara med i Naturskyddsföreningens julkampanj och bidra till att fler stödjer deras arbete för klimat, natur och miljö, säger Magnus Carlson i pressmeddelandet. 

Kampanjen har tagits fram tillsammans med designbyrån Spektra.

Arbetsgrupp

Spektra Design:

Hanna Felixon, projektledare och copywriter

Jon Edergren, creative director

Malva Fürst, art director

Vejde Gustafsson, art director

Mikael Sundblad, art director

 

Naturskyddsföreningen:

Erica Lintrup, projektledare

Daniel Holking, digital kommunikatör

Hanna Åsheim, produktionsledare

Andreas Drufva, marknadschef

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Naturskyddsföreningen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.