Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mejlreklam krisens vinnare

Publicerad: 6 April 2009, 13:30

Reklam via e-post och sms går bra trots kristider. Come & Stay fortsätter att öka och trotsar därmed krisen i Sverige.


Come & Stay, ett dotterbolag till den franska börsnoterade koncernen Come & Stay, fortsätter att öka på den svenska marknaden. Förra året omsatte företaget cirka 54 miljoner kronor på beställd reklam via e-post och sms. Det är en ökning med cirka 64 procent från 2007. 2006 låg omsättningen på 28 miljoner kronor.

Bland de stora kunderna på den svenska marknaden syns DN, Citibank, Reseguiden, flera stora mediebyråer samt Bonnier Tidskrifter.

Varför går det så bra?
– Vi har en resultatorienterad affärsmodell. Vi erbjuder kunderna reklam som ger tydliga och mätbara resultat. Det har gått bra de senaste åren men särskilt nu, i dessa tider, är det många som kikar extra mycket på resultatet och vill se att de får valuta för pengarna, säger Peter Hallgren, försäljningschef för Sverige och Norge på Come & Stay.

Come & Stay gör marknadsföring till Europa, USA och Kina.

I Sverige är det många företag som också har börjat intressera sig för att bygga upp en egen databas, vilket Hallgren menar är ytterligare en anledning till deras framgång. Ett exempel är Canon.

Come & Stay växer just nu även på personalsidan. I februari knöt företaget till sig en ny partneransvarig för den svenska och norska marknaden samt två nya key account managers.

Knöt ni till er något specifikt företag 2008 som påverkade resultatet positivt?
– Ja vi fick in DN, det var en väldigt viktig kund.

Online står fortfarande för den största delen av företagets intäkter även om det mobila ökar.
– Vi får hela tiden fler och fler förfrågningar och många företag skaffar egna mobila lösningar, säger Peter Hallgren.

Resebranschen står för den största delen av bolagets omsättning. Telekom, finansbranschen och it-annonsörer har även ökat sin marknadsföring på nätet under det senaste året.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.