Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Melodifestivalkampanj i lokalt blåsväder

Publicerad: 22 april 2008, 12:34

Lennandia Advertising anklagas för att ha plagierat sin egen kampanj för Melodifestivalen i en miljökampanj för Blekingetrafiken. Det håller Jan Lennartson, cd för byrån i Karlskrona, inte med om.


Blekingetrafikens gröna annons

Ett annonsbråk har blossat upp i Karlskrona. Arena Rosenholm anklagar Lennandia Advertising för att ha plagierat sin egen kampanj för Melodifestivalen i en miljökampanj för Blekingetrafiken. Detta avslöjade SVT:s Blekingenytt igår. AB Arena Rosenholm vägrar nu betala för Melodifestivalkampanjen, som enligt uppgift till Blekingenytt kostar 200 000 kronor. Kampanjmaterialet för Melodifestivalen ägs av Karlskrona kommun. Båda kampanjerna går i grönt med vit text.

Arenachefen Michael Fransson skriver i ett brev till Lennandias cd i Karlskrona Jan Lennartsson att ”Kampanjens form och färg är förvillande lik Melodifestivalens. Och vi anser att den är ett plagiat av vårt material”.

Melodifestivalens gröna annons

Jan Lennartsson, cd på Lennandia i Karlskrona håller inte med.

– Det är rätt stor skillnad på kampanjerna. Båda är gröna och båda använder illustrationer. Men sedan är det olika typsnitt och det är även olika illustratörer som har gjort annonserna, säger han till Resume.se.

Hade ni någon tanke på när ni gjorde annonsen för Blekingetrafiken att den här diskussionen skulle kunna dyka upp?
– Nej, vi hade ingen tanke på det. Sedan är det viktigt att poängtera att vi i annonserna för Melodifestivalen inte bara använde oss av grönt. Det var även mycket blått i de annonserna.

Tror du att ni kommer komma fram till en lösning på tvisten?
– Vi har haft ett positivt resonemang kring den här frågan.

Men om de vägrar att betala?
– Det kommer det inte bli frågan om. Jag har stor respekt för kundens önskemål och synpunkter men det här är inget plagiat.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.