Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Melodin för Mastercard

Publicerad: 16 juni 2009, 14:37

Mastercard, som vanligtvis sponsrar idrottsevenemang, har som uttalad strategi att synas mer i entertainmentsammanhang under 2009. Nu ser satsningen på Melodifestivalen ut att ge resultat, både för dem och för bankerna.


Johan Lundberg, marknadschef på MasterCard för Norden och Baltikum. Foto: Linda Fagerlind

Arbetet med att göra fler marknadsaktiviteter med fokus på underhållningsbranschen startade i höstas. Då kontaktade Mastercard de stora bankerna i Sverige för att se om de ville vara med på aktiviteter i samband med Melodifestivalen. Enligt Johan Lundberg, marknadschef på MasterCard för Norden och Baltikum, nappade alla utom ett par. Satsningen ser nu ut att gå hem för alla inblandade.
– Det här är kanske vår största succé på eventsidan hittills. Bankerna uppskattar eventet mycket och har gjort jättemycket aktiviteter riktade mot kunderna och kunderna har verkligen engagerat sig. Svarsfrekvensen har varit väldigt hög.

Mastercard fick genom sitt partnerskap med Melodifestivalen tillgång till biljetter, plats på arenan samt option på dvd:n till festivalen. Målet för dem var enligt Johan Lundberg att driva aktivitet till bankerna, få ut en hög brand-awareness samt att få fler kunder att placera Mastercards kort längst fram i plånboken.

– Melodifestivalen har varit ett klockrent projekt. Vi visste att responsratingen skulle vara bra i Stockholm men det har gått bra i hela landet. Jag kan inte lämna några exakta siffror men vi har haft tre till fyra gånger högre nivåer än vid andra aktiviteter, säger Lundberg.

Varför har det varit så lyckat?
– Dels är Melodifestivalen väldigt populär och dels har det attraherat kvinnor. Kvinnor tenderar att delta mer i tävlingar än män.

De deltagande bankerna, till exempel SEB, Länsförsäkringar, Citibank och Handelsbanken, har gjort aktiviteterna i Mastercards namn men tagit investeringen av aktiviteten mot kunderna själva.

Statoils kampanj

Vad har bankerna gjort rätt för att få den här responsen tror du?
– De har inte varit så traditionella. Det tror jag är en viktig del. Kreativiteten har varit högre och de har vågat gå utanför ramarna mer med färg och form. Jag jobbar mycket för att få bankerna att jobba mer som konsumentföretag och det tycker jag att de har gjort här.

Finns det någon bank som gjort en särskilt lyckad kampanj?
– De flesta har gjort bra kampanjer men måste jag säga en så har Statoil gjort en riktigt bra helhetslösning. De byggde upp den bra innan, deltar på arenan och kopplar ihop sponsorskapet bra med Mastercard och SEB.

Finns det något dåligt exempel?
– Nej, det kan jag inte påstå. Det handlar mer om nivån på kreativiteten. Några hade kanske kunnat ta ut spelutrymmet lite mer.

Hur mycket har ni satsat?
– Det kan jag inte lämna ut. Ser man vad bankerna satsar så kan jag i alla fall säga så mycket som att marknadsföring via korten är relativt billigt sett till vad man får ut av det om kortkunden är nöjd, säger Johan Lundberg. Det är en kanal som borde användas mycket mer.

De flesta av bankernas aktiviteter har byggt på att kunderna har gjort ett par transaktioner och sedan svarat på en fråga eller skrivit en slogan.

Kommer ni att samarbeta med Melodifestivalen även nästa år?
– Som det ser ut nu, absolut. Vi har option på att fortsätta. Överlag är entertainment ett spår vi kommer att fortsätta med.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.