Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mentorer ska stötta reklamkvinnor

Publicerad: 12 maj 2010, 12:56

Komm och She Creatives planerar ett nytt mentorsprogram för kvinnor i branschen. Förhoppningen är att komma i gång till hösten.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerJessica Bjurström

truefalse

Jessica Bjurström, Komm, och Karin Ernerot, She Creatives startar mentorsprogram.

Resumés undersökning som visar att majoriteten i reklambranschen inte ser någon anledning att göra något åt den förhärskande mansdominansen på ledningsnivå i branschen har väckt många reaktioner.

Komm och det kvinnliga kreatörsnätverket She Creatives drar nu i gång ett mentorsprogram för kvinnor i branschen. Det ska gälla både kreatörer och andra yrkesgrupper på byråerna. Jessica Bjurström, vd på Komm, och Karin Ernerot, ordförande för She Creatives, diskuterar nu upplägget. Förhoppningen är att kunna starta med en mindre grupp ­redan efter sommaren.

Jessica Bjurström anser att arbete med förebilder och personlig kunskaps­överföring är ett viktigt instrument
– Jag har hela mitt liv fått arbeta med duktiga kvinnor och vet vad ett sådant bollplank kan göra, säger hon.

Tanken är att starta med en liten grupp, ett tiotal, där var och en får en personlig mentor.
– Vi måste börja i en begränsad skala så att det blir överblickbart, säger Jessica Bjurström.

Hon är inte orolig för att de inte får ihop tillräckligt många mentorer, men ställer ändå som krav att man ska ha både tid, lust och ­engagemang.
– Mentorerna måste ha tid att spendera med sina adepter. Men man ska förstås ha tid både för familj och ett aktivt arbetsliv vid sidan om uppdraget, säger hon skämtsamt.
– Å andra sidan – vilken arbetsgivare vill inte se en sådan ambition hos sina anställda?

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.