Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mercedes-Benz ber om ursäkt till Kina för Dalai Lama-citat

Publicerad: 7 Februari 2018, 09:08

Foto: Tenzin Gyatso / Wikimedia Commons

Efter att ha citerat Dalai Lama i en Instagrampost fick Merecedes-Benz kraftig kritik från upprörda kineser. Nu ber biljätten om ursäkt för vad de menar var ett olämpligt citat.


Ämnen i artikeln:

Mercedes-BenzReklamKina

Den senaste tiden har flertalet globala varumärken, bland annat Delta och Zara, känt sig tvingade att be om ursäkt efter ha tassat in på politiskt känsliga områden.

Nu sällar sig även den tyska biljätten Mercedes-Benz till gruppen, det rapporterar Washington Post.

Nyligen postade varumärket ett inspirerande citat från Tibets spirituella ledare Dalai Lama. Citatet, "Look at situations from all angles, and you will become more open", väckte ilska hos varumärkets kinesiska konsumenter och nu känner sig Mercedes-Benz tvingade att be om ursäkt och ta bort inlägget.

"Vi är medvetna om den skada det kinesiska folket tagit av inlägget. För att ta lärdomar av incidenten lovar vi att genomföra åtgärder för att bättra vår förståelse för kinesisk kultur och värdegrunder så att denna typer av händelser inte ska ske igen". skriver Mercedes-Benz i ett uttalande. Bolaget menar också att citatet var olämpligt.

Även om citatet i sig är harmlöst säger varumärkesexperter till Campaign att Mercedes-Benz borde haft bättre koll på den kinesiska marknadens syn på Dalai Lama.

Utanför Kina är Dalai Lama en hyllad ledare medan den kinesiska staten anser att han är en politisk agitator och en "varg i munkkläder". De anser även att Tibet fortfarande är en del av Kina.

— Te-Ping Chen (@tepingchen) 6 februari 2018Ironic this is the quote prompting @MercedesBenz to apologize for causing Chinese offense: "Look at situations from all angles, and you will become more open." https://t.co/bNlCHkfxuJ pic.twitter.com/mMeucbaT8L

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mercedes-BenzReklamKina

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.