Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 Mars 2014, 12:07
Karin Boye-bråket uppges nu vara över.
Svenska Akademien, med ständige sekreteraren Peter Englund i spetsen, krävde ett stopp av Mercedes-Benz och byrån ANR:s användande av Karin Boye i reklamen. Nu har biljätten raderat filmen från Youtube.
I måndags blev Svenska Akademien kontaktat av en hög representant från Mercedes-Benz i Sverige.
”Han berättade att reklamfilmen i fråga visades för sista gången i söndags, och att den också tagits bort från deras Youtube-kanal. (Detta följer deras ursprungliga plan.) Dessutom sade han att de även instruerat återförsäljarna att inte heller bruka filmen i deras lokala verksamhet. Allt detta är vi självfallet nöjda med, och betraktar i och med det fallet som avslutat, skriver Peter Englund i sin blogg.
Resumé har tidigare rapporterat om Svenska Akademiens krav att stoppa reklamen – Peter Englund har kallat användandet av Karin Boyes klassiska dikt ”I rörelse” i kommersiellt syfte för ”en gravplundring”.
Peter Englund har också sågat reklambyrån ANR som använt Karin Boye i reklamen både för Mercedes-Benz och Renault.
Magnus Helander