onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mest prisad – i världen

Publicerad: 14 januari 2011, 07:34

Sverige är mest prisad i världen på digital reklam och bäst är/var Farfar. Det visar reklamprisrankingen The Big Won.

Ämnen i artikeln:

FarfarForsman & Bodenfors

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Av de fem mest prisade kampanjerna i världen förra året var tre svenska. Mest prisad av alla var Farfars The World’s Biggest Signpost.

Det framgår av sammanställningen The Big Won (http://thebigwon.com/). Listningen är en mindre känd version av The Gunn Report och startades av en engelsk kreatör 2003. Det som skiljer The Big Won är betoning på dr och digital reklam – vilket gynnar Sverige och svenska byråer.

I listan över världens mest reklamprisade länder hamnar Sverige på sjunde plats efter Frankrike men före Kanada. På listan för länder med digitala reklampriser hamnade Sverige på andra plats efter USA.

The Big Won Report

De mest prisade byråerna i världen 2010 enligt The Big Won.
1. Almap BBDO Sao Paulo
2. BBDO New York
3. Y&R New York
4. Abbott Mead Vickers BBDO London
5. BETC Euro RSCG Paris
6. Jung von Matt Hamburg
7. Ogilvy Frankfurt 
8. Forsman & Bodenfors
9. Ogilvy Paris
10. DDB London

De mest reklamprisade kampanjerna 2010 enligt The Big Won
1. The world’s biggest signpost – Nokia, FarFar
2. Facebook Showoom – Ikea, Forsman & Bodenfors
3. Replay – Gatorade, TBWA Chiat Day
4 Fun Theory – Volkswagen, DDB Stockholm 
4 Andes Teletransporter –Argentina, Del Campo Nazca Saatchi 1
6. SDIA Project – Aids Awareness Shalmor Avon, Y&R Tel Aviv
7 The Closet – Canal+, BETC Euro RSCG Paris
7 Last Call – 13th Street, Jung von Matt Hamburg
9. We Choose the Moon – JFK Library, The Martin Agency
10. Auditorium – Heineken, JWT Italy

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev