Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mest prisad – i världen

Publicerad: 14 Januari 2011, 07:34

Sverige är mest prisad i världen på digital reklam och bäst är/var Farfar. Det visar reklamprisrankingen The Big Won.


Ämnen i artikeln:

FarfarForsman & Bodenfors

Av de fem mest prisade kampanjerna i världen förra året var tre svenska. Mest prisad av alla var Farfars The World’s Biggest Signpost.

Det framgår av sammanställningen The Big Won (http://thebigwon.com/). Listningen är en mindre känd version av The Gunn Report och startades av en engelsk kreatör 2003. Det som skiljer The Big Won är betoning på dr och digital reklam – vilket gynnar Sverige och svenska byråer.

I listan över världens mest reklamprisade länder hamnar Sverige på sjunde plats efter Frankrike men före Kanada. På listan för länder med digitala reklampriser hamnade Sverige på andra plats efter USA.

The Big Won Report

De mest prisade byråerna i världen 2010 enligt The Big Won.
1. Almap BBDO Sao Paulo
2. BBDO New York
3. Y&R New York
4. Abbott Mead Vickers BBDO London
5. BETC Euro RSCG Paris
6. Jung von Matt Hamburg
7. Ogilvy Frankfurt 
8. Forsman & Bodenfors
9. Ogilvy Paris
10. DDB London

De mest reklamprisade kampanjerna 2010 enligt The Big Won
1. The world’s biggest signpost – Nokia, FarFar
2. Facebook Showoom – Ikea, Forsman & Bodenfors
3. Replay – Gatorade, TBWA Chiat Day
4 Fun Theory – Volkswagen, DDB Stockholm 
4 Andes Teletransporter –Argentina, Del Campo Nazca Saatchi 1
6. SDIA Project – Aids Awareness Shalmor Avon, Y&R Tel Aviv
7 The Closet – Canal+, BETC Euro RSCG Paris
7 Last Call – 13th Street, Jung von Matt Hamburg
9. We Choose the Moon – JFK Library, The Martin Agency
10. Auditorium – Heineken, JWT Italy

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FarfarForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.