Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Mest utseende för pengarna”

Publicerad: 11 April 2011, 11:50

Vid jul vann Garbergs Synoptik som ny kund. Idag, måndag, släpps första resultatet av den nya storkampanjen.


Ämnen i artikeln:

GarbergsSynoptik

Med fokusering på ”prisvärt” istället för pris vill Synoptik ta marknadsandelar från konkurrenterna i kategorin glasögonåterförsäljare. En marknad som formligen exploderat.
2010 investerades över 400 miljoner i marknadsföring från de samlade aktörerna, där även nya tillkommit, och befintliga biffat upp sig rejält.

– Samtidigt som det säljs fler glasögon, så ökar också marknadsföringsinsatserna i raketfart. Vår utmaning är att sälja in vårt erbjudande och visa vad vi står för, säger Fredrik Wickström, marknadschef på Synoptik.
– Vi vill ta grepp kring helheten, och vara glasögonkonsumenternas rådgivare.

Synoptik, som är en av de större aktörerna investerade runt 64 miljoner i media 2010, enligt Sifo reklammätningar. Målgruppen definierar man som bred.
– Vi vill vara det folkliga varumärket och riktar oss till män som kvinnor som har synfel. Vi skiljer oss också från lågpris och det dyraste alternativet, vi har kvalitetsprodukter och alltid schysta erbjudanden, säger Fredrik Wickström.

Johan van der Schoot, copy på Garbergs:
– I och med prispressen som råder har inget varumärke idag en stark preferens idag, vilket ger en spelöppning. Därför är en viktig uppgift för kommunikationen att få folk att gilla Synoptik, i större omfattning än i dag, och få folk att förstå att de är prisvärda. Man får mycket för pengarna utöver bara glasögonen.

En av delarna som ska ta Synoptik dit, är 5 nya filmer som kommer att gå tungt under året, med payoffen ”mest utseende för pengarna” vill man lyfta fram Synoptik som det mest prisvärda alternativet, som ger råd till sina kunder och ledsagar dem genom köpet.
– Vi kommer att följa upp filmerna i print och butik. I print kommer vi att prata mer kring pris, medan tv som är vår huvudkanal kommer bygga preferens.

Hur stor satsning är det här för er?
–Stor. Vi kommer att synas en hel del under året.

Vilken är den stora utmaningen?
– Att få kunder att inte enbart titta på priset utan även vad man får för pengarna.
– En annan stor utmaning är att män och kvinnor i medelåldern som får åldersproblem med synen inte har någon relation med branschen överhuvudtaget. Det gäller att lyckas bygga varumärket även hos dom så att när dom behöver en optiker väljer att komma till Synoptik, säger Joakim Landin, vd på Garbergs.

I filmerna, kallade Kontoret och Polisen visar man oväntade situationer där folk har svårt att bestämma sig för vilken sort glasögon man ska satsa på. När man undersökt konsumentbeteenden kring val av glasögon, framkom det att det var ett av de större problemen folk har, att man har svårt att välja rätt glasögon.
– Många är osäkra på vilken sorts glasögon man ska ha, i filmerna lägger vi därför handlingen ute hos konsumenterna och visar att ”vi förstår er”, avslutar Fredrik Wickström.

Arbetsgrupp

Beställare Synoptik: Fredrik Wickström

Arbetsgrupp Garbergs:
Jan Lindforss, projektledare
Lotta Mårlind, AD
Johan van der Schoot, copy
Malin Åsbrink, produktionsledare
Lotta Dolling, formgivare
Simon Hernadi, byråproducent

Produktionsbolag: Breitholtz Entertainment
Regissör: Kalle Breitholtz
Producent: Katharina Berggren

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

GarbergsSynoptik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.