Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Metallica-sångarens film förvandlad till reklam

Publicerad: 14 maj 2014, 13:55

Guitar Center producerade en längre James Hetfield-video som skulle kopplats till bolagets katalog. Till slut fick man även godkännande av Metallica-sångaren att göra en 30-sekunderspot på filmen.


Den långa versionen, 13 minuter, dök upp på Youtube i februari och har genererat mer än 1,7 miljoner visningar sedan dess.

I  slutet av James Hetfield-videon talar Metallica-sångaren bland annat om  sin första gitarr, hur man kommer in i en zon samt varför han spelar  och hur.

Det framgår också att han var otroligt blyg, men att musiken  fick honom att komma över sin blyghet.
– Musik var den röst som jag inte hade, säger James Hetfield i videon.

Den sista biten av filmen har nu även förvandlats till en reklamfilm.

–  Videon slog igenom över en natt och vi gick tillbaka till James och  sade att vi skulle älska om vi fick klippa ihop den till en 30-sekunders  reklamfilm eftersom den passar vår kampanj så perfekt. Han var extatisk  eftersom han gillade innehållet så mycket, säger Dustin Hinz, ansvarig  för varumärkesupplevelser och marknadsföring på Guitar Center till  Adweek.

Videon avslutats med budskapet: ”All we sell is the greatest feeling on earth.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.