Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Metro skapar dream team

Publicerad: 25 augusti 2010, 14:26

Efter en längre tids intensivt arbete ratar Metro det traditionella reklambyråtänket. I stället sätter tidningen ihop ett eget ”dream team” där Leo Burnetts förre stjärnkreatör, Mattias Frodlund, blir ansvarig för marknads­föringen.


Ämnen i artikeln:

Metro

truefalse

Christian Quarles van Ufford och Mattias Frodlund. (Foto: Tero Marjamäki)

Metro har tidigare samarbetat med bland annat Leo Burnett, John Doe, Scholz & Friends och M-works. Men nu kan Resumé berätta att tidningen har valt att frångå det traditionella reklambyråtänket, och i stället sätta ihop ett eget ”brand team” bestående av Mattias Frodlund, frilans ad, Per Hellberg, projekt­ledare och Jesper Eronn, copy Draftfcb. Det är också teamet bakom bland annat Radiotjänsts hyllade ”tackfilm”.
– Vi har haft en lång process under sommaren innan valet slutligen föll på dessa tre stjärnkreatörer. Uppdraget krä­ver sin speciella arbetsgrupp, och det här var den absolut bästa konstellationen, säger Christian Quarles van Ufford, global marknads­direktör för Metro.

Vad blir skillnaden mot att arbeta med en byrå?
– Per Hellberg och Jesper Eronn kommer vi att hyra in från Draftfcb. Vi träffade också Draftfcb som byrå, men jag kände att vi inte ville fastna i en byråkonstellation. Det är ändå människor som man ska arbeta med och då känns det bättre att ha en fast grupp som man kan satsa på långsiktigt. På byråer kommer och går folk, nu blir det mer kontinui­tet i arbetet, säger Christian Quarles van Ufford.

Han berättar att 2010 var och är ”the year of the product”, med relativt lite insatser i marknadsföringen, men att man nu ska ändra på det.
– Vi vill göra Metro till ett premiumvarumärke, ochbyg­­­ga varumärket Metro världen över. År 2011 ska bli ”the year of the brand”. Våra läsare vet redan att tidningen är bättre än någonsin, nu är det dags att låta även dem som inte redan läser Met­ro veta det.

I pengar räknat, hur stort blir det här?
– Det är svårt att säga så här i starten, men det blir Metros största satsning genom tiderna.

Det senaste samarbetet Metro hade var med M-works i London, men då Metro International flyttade till Stockholm avbröts det samarbetet. Sedan dess har man sam­arbetat med Mattias Frodlund, som Christian Quarles lärde känna när Mattias Frodlund arbetade på Leo Burnett, Metros globala reklambyrå år 2006.
– Redan på Leo Burnett-tiden tyckte jag att Mattias gjorde bra kampanjer och tog fram bra koncept för Metro, så när vi sprang på varandra igen, kände jag att det var rätt att ta upp samarbetet.

Till januari 2011 planeras första kampanjen i Sverige att komma ut. Under hösten pågår arbetet att ta fram en ”verktygslåda”, med print, film, utomhus och webbkampanjer mot hela marknaden: både läsare och annonsörer, ägare och personal.

OMD blir mediebyrå och står för mediestrategin.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.