Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Metro vägrade ändra strejkannons

Publicerad: 6 november 2013, 10:15

Almegas förbundsdirektör, Stefan Koskinen, är mäkta irriterad över en Seko-annons i Metro om strejken i skärgårdstrafiken. Annonsen innehåller Stefan Koskinens tjänstnummer trots att han hävdar att han inte har gett Metro tillåtelse att använda numret.


Ämnen i artikeln:

Almega

Stefan Koskinen berättar att han blev uppringd av Metros  marknadsavdelning för att de skulle kontrollera om numret till honom  stämde.

Han frågade vad numret skulle användas till och fick svaret att  det skulle gå i Seko:s annons.

Stefan Koskinen hävdar att han var tydlig med att det inte var ok, men annonsen gick ändå.

–  Jag tycker att det är ett ovärdigt sätt av Seko att föra  en konflikt. Vi har redan nog med näthat, personangrepp och  tårtkastningar i samhället.

Han uppger också att han känner sig mäkta  irriterad över att Metro körde annonsen trots att tidningen inte fick  hans tillåtelse att använda numret.

– Då jag sade nej fick jag inget mer besked från Metro, säger Stefan Koskinen.

Bakgrunden till konflikten mellan Seko och Almega handlar om att lönen sätts efter hur många år man har jobbat. Det vill säga en arbetsgivare som ger extra lön kan begå ett kollektivavtalsbrott.

–  Vi tänker inte sätta in en annons med kontaktinformation till Seko:s  ordförande Janne Rudén. Vi tycker att det är en alldeles för låg nivå,  säger Stefan Koskinen.

Han uppger också att det är inte är så många som har hört av sig ännu och att de flesta har varit uppmuntrande.

– Jag fick ett mejl på morgon där man tyckte att det var ett jäkla tilltag från Seko, säger Stefan Koskinen.

Metros  marknadschef Kia Agerhem förklarar att Metro har som rutin att ringa  och kontrollera annonser som man upplever befinner sig på gränsen.

Hon tycker ändå att det var ett riktigt beslut att köra annonsen med numret.
–  Vi kollade upp så att det var ett offentligt Almega-nummer. Det hade  varit stor skillnad om det hade rört sig om ett nummer till en  privatperson. Så jag tycker att vi har gjort rätt, säger hon.

Stefan Koskinen tycker att det är ett fult grepp?
– Annonsen är beställd av Seko så det får du ta med dem, säger han.

Hon berättar också att man informerade Seko:s reklambyrå Bob om det hela.
–  Vi informerade byrån om att vi hade synpunkter på annonsen, men sedan får  ju byrån och Seko ta ställning till om numret ska vara med eller ej, säger Kia  Agerhem.

Du säger att det ändå är ok om det rör sig om ett  offentligt nummer. Så då kan alltså en annonsör sätta in en annons hos  Metro med mängder av tjänstenummer framöver?
– Vi tittade på det för  att säkerställa att det inte är ett privat nummer, vilket det ju inte  var i det här fallet. Vi får nog ändå se över våra rutiner, säger Kia  Agerhem.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Almega

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.