Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Metro väljer MWorks

Publicerad: 1 April 2009, 14:30

Metro väljer en global reklambyrå och hoppas få Leonardo DiCaprio i den kommande 30-miljonerkronorskampanjen.


Ämnen i artikeln:

Leonardo DiCaprioMetro

”Go green”-kampanjen är en av de temakampanjer som Metro lanserar lokalt under året.

Metro har för förs­ta gången valt en global reklambyrå.
I en tuff pitch mellan Scholz & Friends, engelska MWorks och portugisiska Brand & Advice går uppdraget till MWorks.
– Vi har varit jättenöjda med Scholz & Friends och de var först ut i presentationerna och jag trodde faktiskt att de skulle vinna men MWorks var ett strå vassare. Jag vill verkligen poängtera att vi är jättenöjda med Scholz & Friends och de förblir vår svenska byrå, säger Christian Quarles, tidningens globala marknadsdirektör.
Uppdragets ekonomiska storlek vill inte Christian Quarles kommunicera. Klart är att den nya byrån ska an­svara för en rad globala tema­kampanjer. I år kommer bland annat följande teman att prägla Metro. ”Pink”, som stöder kampen mot bröst­cancer, ”Smile”, som ska bekämpa den ekonomiska krisen och den miljöfokuserade ”Go green”.
– Uppdraget kommer att bli väldigt mycket större. I år är det ett okej uppdrag volym­mässigt men över ett antal år kommer uppdraget garanterat att växa, säger Christian Quarles.

Till miljökampanjen ”World earth day” den 23 april tar man fram kampanjen ”Go green” där man hoppas få skådespelaren Leonardo DiCaprio att ställa upp. På Christian Quarles skrivbord ligger redan ett färdigt annonskorrektur och väntar på godkännande.
Lämnar Leonardo DiCaprio ett positivt besked blir han ansiktet utåt för tidningens kampanj, vars budget räknas till cirka 30 miljoner kronor.
– Jag tror det blir negativt men vi hoppas att han vill ställa upp. Vi har fått indikationer på att han ska sam­arbeta med en djurrätts­organisation. Vi väntar på svar och hoppas, men han har inte så många dagar på sig. Vi behöver köra det här nu, säger Christian Quarles.
Syftet är att stärka Metros position genom parollen ”What only the largets newspaper can do”.
– ”Go green” kommer att gå brett i tv, radio och tidningar. Det är ett smart sätt för oss att skapa stordrifts­fördelar eftersom vi producerar all reklam globalt. Det är ett sätt för oss att ta kontroll över varumärket i alla länder och att marknadsföra varför man som läsare ska välja Metro just den här dagen. Vi ska kommunicera att man får ett unikt innehåll.

– Strategin är att vi ska jobba mycket mera med att producera globala kampanjer som har till uppgift att marknadsföra redaktionella koncept. Vi gjorde ett experiment i höstas när vi hade vår första globale gästredaktör James Blunt i höstas. Resultatet av det visade att den strategin är rätt för Metro.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Leonardo DiCaprioMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.