Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

MHF i samarbete med reklamskolor

Publicerad: 6 november 2008, 13:25

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, försöker hitta nya sätt att nå ut till ungdomar. Nu ska reklamskolorna tävla om att ta fram bästa kampanjen åt organisationen.


ProjektetCommunication for Life” är ett samarbete mellan MHF, Volvo Personbilar, Cancer- och Trafikskadades riksförbund CTRF samt försäkringsbolaget SalusAnsvar.

I dagsläget är fyra skolor med i tävlingen: Berghs School of Communication, Högskolan för Design och Konsthantverk, Institutionen för reklam och PR och Konstfack. Helena Lindén, informatör på MHF, säger dock att de just nu även för diskussioner med Beckmans.

Budskapet som MHF vill få ut är att rattfylleri kräver många liv och syftet med tävlingen är att hitta nya sätt att kommunicera till ungdomar. Målet är att få fram kampanjer som MHF kan använda för att sätta varningsklockor i bakhuvudet på målgruppen vad det gäller farorna med alkohol och droger i trafiken.

– Tidigare har vi haft ett liknande projekt med gymnasieungdomar men deras kampanjer blev svåra att förverkliga och därmed inte riktigt användbara. Därför beslutade vi oss för att göra projektet i samarbete med de högre utbildningarna i reklam och marknadskommunikation istället. Förhoppningen är att vi ska ha tillräckligt med medel för att köpa annonsplats när kampanjerna väl är klara, säger Helena Lindén.

Tävlingen kommer att pågå fram till april då en jury bestående av ungdomar i åldern 18-25 år kommer att utse vinnaren.

– Vi ville ha en jury bestående av målgruppen som kampanjerna ska vända sig till.

Vad har arbetsgrupperna på skolorna för minimikrav?
De ska ta fram en sajt på webben, de ska kunna presentera sin idé i en monter och de ska ha en insamlingsaktivitet.

Varför gör ni det här?

– Största anledningen är att ungdomskulturen växlar så fort och att sättet att nå ungdomar hela tiden måste omformas. Vem är då bättre att utforma en kampanj än de som verkligen är nära den åldern själva.

Arbetsgrupperna får ett startbidrag på 50 000 kronor var. Den tänkta budgeten på kampanjen ska vara 500 000 kronor inklusive mediekostnader. Alla bidragen tillfaller MHF som får fem års nyttjanderätt inom Sverige.
– Grupperna måste förhålla sig till minimikraven men har i övrigt full frihet i tonläget och valet av medier. Det gäller bara för dem att hitta något som fungerar, säger Helena Lindén.

Målgruppen för kampanjen är 18-25 år.

Rattfylleriet är det som dödar flest i trafiken, tillsammans med hastigheten. Nästan 75 procent av motorfordonsförare i åldern 15-24 år som omkommit i singelolyckor är påverkade av alkohol och var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år. Det gör att vi hela tiden måste jobba aktivt för att nå ut till unga, säger Lindén.

Det vinnande bidraget kommer att belönas med en prissumma på 100 000 kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.