Reklam
Miami satsar på flera språk
Publicerad: 15 juni 2009, 07:57
Miami Guerrilla Agency gör en uppföljning på den omdiskuterade pizzakampanjen som anklagades för plagiat. Denna gång ligger fokus på att locka supportrar med hjälp av en flerspråkig kampanj.
LF
Linda Fagerlind
Gerillabyrån Miamis senaste kampanj för BK Häcken upprörde EU-kandidaten Evin Cetin (S) som menade att Miami plankat hennes valkampanj på pizzakartonger. Nu testar Miami mer traditionell marknadsföring. Men precis som i förra kampanjen är målgruppen unga, invandrare och studenter.
– Vi kände att detta var en bra och naturlig förlängning på pizzakampanjen, säger Alexander Bergström marknadsansvarig i BK Häcken, i en kommentar.
Kampanjen ska få målgruppen att känna lokalpatriotism. Det är det temat som genomsyrar de båda kampanjerna enligt Miami.
– Hisingen har ett flertal olika nationaliteter och då känns det viktigt att inte bara göra reklam på svenska. Tanken är att den ska kännas lite smårolig och att det ska bli en kontrast till all annan reklam, säger Fredrik Olsson, projektledare på Miami.
Annonserna går på bussbaksidor. Enligt Olsson ska kampanjen ses som en rullande språkskola.
– Med hjälp av trafikreklamen visar vi att rolig fotboll inte måste kosta skjortan och att känslor är universella.
Kampanjens budskap är att man för endast en hundring kan få se BK Häcken spela förstklassig allsvensk fotboll på Rambergsvallen. Kampanjen kommer att gå under hela sommaren.
Kampanjen har tagits fram av Miami tillsammans med BK Häcken och Prinfo Linderoths.
BK Häcken
Uppdragsgivare:
Alexander Bergström
Byrå: Miami
Arbetsgrupp:
Fredrik Olsson
Rickard Höök
Mathias Wiberg
Gustaf Rydelius
Prinfo Linderoths:
Lena Skantze