Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Michael Grimborg är Sveriges Bästa Marknadschef

Publicerad: 18 oktober 2018, 13:31

Synsam har med väl valda steg på kort tid gått från stagnerad optiker till innovativt livsstilsföretag. Michael Grimborg har varit med på hela resan och är Sveriges Bäste Marknadschef.


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael GrimborgReklamSveriges Bästa Marknadschefer 2018Marknadschef

Tävlingen Sveriges Bästa Marknadschefer bygger på hur duktiga marknadscheferna varit på att öka Förstahandsvalet, tänkbarheten genom att vara bra på det som är viktigt för oss som konsumenter. Hur de lyckats förflytta sig sen vi senast sågs här på Berns 2017. Så även om det är dessa tre nyckeltal finns det lika många vägar mot framgång som det finns vinnare.

***

Michael Grimborg är i grunden en säljare.

– Det är sälj, sälj, sälj.

När Michael Grimborg kom till Synsam 2015 satt han och koncernchefen Håkan Lundstedt i gång med det stora omställningsarbetet. En undersökning av de nordiska marknaderna med cirka 500 butiker visade fyra olika marknader med fyra olika uttryck och fyra olika kulturer.

— Vi började fundera på hur en kundupplevelse skulle vara i stället, med kundfokus.

De satte strategin att bli det ledande livsstilsföretaget i optikerbranschen. Sedan drog omställningsarbetet i gång i en rasande fart med ny butiksdeesign, ny grafisk identitet, fokus på livsstil, ny abonnemangsmodell, modedesignern Marina Kereklidou rekryterades som creative director., AR-appen Stylelab, där kunderna kan testa glasögon-bågar digitalt hemma i soffan lanserades och sist men inte minst Michael Grimborg bytte ut reklambyrån TBWA mot en satsning på inhouse.

Försäljningen sköt i höjden redan 2016 och nästa år siktar Synsam på börsnotering.

– Det är kul. Jag har aldrig varit med om att ta ett bolag till börsen.

Motivering totalvinnare i Sveriges Bästa Marknadschefer 2018:

"Många av Sveriges bästa marknadschefer har varit framgångsrika för att de är uthålliga och konsekventa i sitt varumärkesarbete. Det gäller även Sveriges bästa marknadschef. Men det som gör hen unik är modet att också förnya, förändra och förstärka varumärket i en kategori som lägger fokus på produkter och priser. Det modet har belönats med att fler och fler har årets vinnare alla kategorier som sitt förstahandsval.

Den som leder detta modiga arbete 2018 är: Michael Grimborg, Synsam"

ALLA VINNARE AV Sveriges Bästa Marknadschefer 2018
APOTEK: Sofia Modig, Apotea
FÖRSÄKRINGAR Emma Brandt Johansson, Trygg Hansa
BANK: Fanny Wallér, Länsförsäkringar
HEMELEKTRONIK: Johan Järnliden, Elgiganten
KLÄDER: Patrik Nygren-Bonnier, Åhléns
LIVSSTIL: Patrik Grabenbauer, Willy
SNABBMAT: Tobias Karlsson, Max
BILAR: Tom Hedström, Audi
OPTIKER: Michel Grimborg, Synsam
RESEARRANGÖR: Anna Laestadius, TUI
DRIVMEDEL: Johan Backman, Circle K
TELEKOM: Linda Wetterborg, Telenor
BYGGVARUHUS: Johan Saxne, Bauhaus
ONLINESPEL: Jörgen Sparredal, Bet 365
SPORTHANDEL: Linda Beigler, XXL


TOTALVINNARE: Michael Grimborg (Synsam)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.