Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Michael Grimborg sluter cirkeln

Publicerad: 1 september 2015, 12:31

Michael Grimborg berättar om nya jobbet.

Foto: TV4.

Michael Grimborg har varit försäljningsdirektör och byråledare. Nu sluter han cirkeln som marknadschef på Synsam.


Ämnen i artikeln:

SynsamKarriärMichael GrimborgMediebranschenMarknadschefTV4

I våras lämnade Michael Grimborg TV4-Gruppen efter 16 år som försäljningsdirektör. Då berättade han att det var dags för en nystart i karriären, och nu har han hittat sin nästa utmaning. I dag gör han sin första dag som koncernmarknadschef på Synsam Group. Där ingår han i ledningsgruppen och rapporterar till den nya koncernchefen Håkan Lundstedt.
– Jag känner Håkan sedan tidigare och vet att han är en duktig chef. När han klev på jobbet berätta han om sina planer, och att han vill se över marknadsföringen som den ser ut idag, Mitt uppdrag är att bilda mig en uppfattning kring hur vi tar nästa steg med Synsams varumärken, säger Michael Grimborg.

I våras köpte CVC Capital Partners upp det nordiska bolaget och målet är tydligt inställt på tillväxt. I det arbetet blir Michael Grimborgs jobb av stor betydelse. Därför känner han en viss press vid sidan av de stora möjligheterna som finns.
– Det pirrade till lite när jag tackade ja. Jag har aldrig varit på den här sidan tidigare men har mediekunskapen och ett bra kontaktnät, säger han.

Innan tiden på TV4 grundade och drev Michael Grimborg mediebyråerna IUM och MEC. Att nu gå över till kundsidan blir därigenom ett sätt att sluta cirkeln. Men nu är det han som sitter på pengarna istället för att förvalta dem.
– Men precis som när jag gick till TV4 har jag huvudet påskruvat om att det alltid handlar om kunderna i slutändan. Och det var samma sak där, det handlade inte om att sälja utan hjälpa kunderna och inte tro att svaret på alla frågor är TV4. Nu kommer jag in i ett läge där jag som alla marknadschefer funderar över var budgeten gör bäst verkan. Det finns en förväntan på mig om att det ska hända grejer inom några år.

Så det blir inte svårt att ha ett holistiskt synsätt nu?
– Nej, det är så jag har jobbat med kunder i alla år. Jag brukar säga att jag är i karriärbranschen. Om marknadschefer lyckas i TV4 är det garanten för nästa kliv. Självklart kommer rörligt vara en del i vår mix, men det är bara en del.

Framöver kommer mycket av tiden ägnas åt att ta fram en ny strategi för hur Synsams varumärken och kommunikation ska utvecklas. Michael Grimborg avslöjar att det kommer att handla mindre om produkterna och mer om glasögon som livsstilsmarkörer, även om optikerna kommer att stå i fokus.
– Det handlar om att skapa lust, och det finns tusen olika sätt att få till en beteendeförändring. Det gäller att trigga folk att köpa in i vårt koncept, i kombination med att vi har över 800 optiker. De vill ju inte sälja i första hand, utan att du ska se bättre.

Ska du se över era byråsamarbeten?
– Det blir nästa steg att fundera på hur:et.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.