Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Michelingubbens återkomst

Publicerad: 5 Mars 2010, 08:09

I höstas lanserade Michelin sin globala kampanj. Inom kort lanseras den även stort i Sverige med den karakteristiska ”Michelingubben” i huvudrollen.


Ämnen i artikeln:

Michelin

– Traditionellt sett har vi, och även övriga däcktillverkare varit väldigt produktorienterade och riktade mot en manlig målgrupp. I denna kampanj vill vi röra oss bort från det traditionella sättet att kommunicera däck på, säger Carl Stensson, informationschef på Michelin Nordic.

Detta är första gången Michelin genomför en global kampanj. I oktober förra året började kampanjen rulla ut i USA, och i slutet av mars kommer den att börja synas även i Sverige.

Med payoffen; ”med rätt däck förändras allt” vill man få folk att välja däckmärket, och därigenom spara både pengar och miljön. Kampanjen kommer att rulla i print, på webben och i tv med Michelingubben som problemlösare och hjälte.
– Vi vill föra tillbaka Michelingubben i fokus och ge honom hjältestatusen åter, säger Fredrik Derkum, kommunikationsansvarig på Michelin Nordic.

Kampanjen är framtagen av TBWA i New York och lokaliserad av TBWA Paris med tillhörande nätverk. Mediaedge är lokal mediebyrå (team: Gabriel Wachtmeister (kontoansvarig), Thomas Major (online), Malin Helldin (print), John Aleman(TV)

Den svenska reklamfilmen är ännu inte färdigställd. Här är den amerikanska.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Michelin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.