Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Microsoft får en större del av kundupplevelsen”

Publicerad: 3 september 2013, 11:24

Walter Naeslund.

Foto: Resumé.

Walter Naeslund, vd för reklambyrån Honesty som jobbat med Microsoft, ser datajättens köp av Nokia som väntat. Och han ser betydande vinster för båda parterna.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftHonestyWalter Naeslund

Walter Naeslund har haft mycket kontakt med Microsoft de senaste åren.

Honesty har haft dataföretaget som uppdragsgivare och för två år sedan var han en av fem svenskar som bjöds in till Microsofts huvudkontor i Redmond, Washington, för att och diskutera framtidens kommunikation.

Kommer köpet att påverka Honesty på något sätt, tror du?

– Vi har gjort reklamfilmer för Microsoft, men har i dag inget löpande avtal med dem, så jag kan inte se att det kommer att påverka oss.

Har du några reflektioner kring affären i egenskap av digital expert?
– Affären var rätt väntat, som jag ser det är det en logisk affär. Ända sedan Nokia bytte till Microsofts plattform har det ju spekulerats om en affär.

Vad är de stora vinsterna för parterna?
– För Nokia innebär det att de får en annan kontinuitet och stabilitet. För Microsoft innebär det att de får kontroll över helheten, de får en större del av kundupplevelsen eftersom de då har både operativsystemet och hårdvaran på samma sätt som Apple. Microsoft får ju tillgång till en rad viktiga patent som Nokia äger, och det är ofta ett viktigt skäl till att sådana här affärer görs.

Analytiker har ju reagerat över det låga priset för Nokias mobildel – 47,1 miljarder. Hur ser du på det?
– Jag har inte hunnit titta på värderingen än, så jag kan inte säga något om det i nuläget.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.