Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Microsoft skruvar upp ironin med Lapidus

Publicerad: 11 Januari 2013, 08:23

Jens Lapidus i den andra filmen från Microsoft

Innan årsskiftet presenterade Microsoft advokaten och författaren Jens Lapidus som ny frontfigur. Han gestaltar det nya "arbetslivet" som är en del av datorjättens företagsplattform. I den andra kampanjfilmen bjuder han på självdistans när han levererar sina tips.


Ämnen i artikeln:

Jens LapidusMicrosoft

Jens Lapidus, jurist och författare bakom storsäljare som "Snabba Cash" är affischnamn när Microsoft ska lansera sitt nya office-paket inom kort. Han frontar "Det nya arbetslivet" som är en av datorjättens tre kommunikationsplattformar.

Här erbjuder Microsoft tjänster för både det multinationella företaget som ska hålla en "rundabordskonferens" till ett grupp studenter som kämpar med uppsatsen.

Totalt har fyra filmer producerats i samarbete med reklambyrån Honesty. I den andra episoden, "The Mobile Lifestyle", driver författaren med sig själv samtidigt som han delar med sig av hur han använder Microsofts molntjänster.

I filmen som beskriver hur författaren kombinerar arbete med livsstil visar bland annat hur Jens Lapidus gör armhävningar ackompanjerad av orden:  "Jag är succé, jag är framgång, jag är Jens Lapidus".

Filmerna är en av många aktiviteter för "The Mobile Lifestyle" och sprids internt via företagets hemsida.  Bland de andra aktivisterna märks "Jobba hemma dagen" den 6 februari. Ett samarbete med pr-byrån JMW genererade ett guld och ett silver under förra årets Spinn.

Inför den andra filmen har Microsoft skruvat upp den ironiska touchen att valet föll på Jens Lapidus var naturligt, berättar Microsofts marknadschef, Sabina Rasiwala Hägglund:

– Vi ville ta ner honom från piedestalen på något sätt. Bilden av honom är en författare och en riktig "a-människa". I filmerna visar han på olika sätt att arbeta med hjälp av våra tjänster. Han ville själv kliva ner från piedestalen och hade inga problem med att visa självdistans. Första filmen var mer formell än de övriga. Nu har vi skruvat upp ironin, säger Sabina Rasiwala Hägglund till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jens LapidusMicrosoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.