Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Microsoft utmanar Google med ny sökmotor

Publicerad: 25 maj 2009, 08:04

Microsoft satsar upp till 100 miljoner dollar på lanseringen av sin sökmotor Bing, skriver amerikanska Adage.
Det är ungefär dubbelt så mycket som mjukvarujätten brukar lägga på konsumentkampanjer.


Ämnen i artikeln:

GoogleAppleMicrosoft

Först Apple. Nu Google. Microsoft riktar än en gång udden mot uppstickarna i stora kampanjer just nu.  
Microsoft sparar inte på krutet när man ska försöka ta marknadsandelar av Google inom sökord.

Trots Googles snabba tillväxt har bolaget svårt att mäta sig med Microsofts marknadsföringsmuskler. Enligt TNS Media Intelligence, amerikanska motsvarigheten till SIFO-reklammätningar, köpte Google reklamutrymme för runt 25 miljoner dollar förra året. Nästan hälften av summan var platsannonser.

Microsoft köpte samtidigt reklam för 361 miljoner dollar.
Lanseringen av Bing skulle alltså motsvara nästan en tredjedel av en ”normal” årsbudget.

Det är JWT som fått uppdraget, vilket också inneburit att JWT nu nyanställer när de flesta andra byråer sparkar personal i USA.
Men frågan är om 100 miljoner dollar räcker för att bryta de vanor som de flesta Google-användare byggt upp?

Enligt Adagde ska JWT och Microsoft fokusera budskapet på om dagens sökmotorer verkligen löser deras problem, underförstått om Google guidar konsumenterna rätt.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

GoogleAppleMicrosoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.