Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Microsoft väljer DDB

Publicerad: 9 september 2009, 14:05

Microsoft har valt DDB som byrå för b2b-reklamen i Sverige. Det innebär att flera av Microsofts andra byråer åker ut. Datajättens syfte med att inleda en nya byrårelation är nämligen – att minska antalet byrårelationer.


Ämnen i artikeln:

DDBMicrosoft

truefalse

Här är gänget på DDB som ska styra upp Microsofts b2b-satsningar: Martin Larsson, webb projektledare, Christer Klinth, senior copywriter, Lars Alm, kundansvarig/projektledare, Anette Andersson, RM projektledare, Andreas Dahlqvist, kreativ chef, Niklas Johansson, ad, och Johan Lilja, webbdesigner.

Det kan verka kryptiskt att Microsoft startar ytterligare ett byråsamarbete med DDB, när marknadschefen Eva-Mia Westergren beskriver det behov som DDB ska fylla:
– Under senare tid har vi haft väldigt många reklam­leverantörer. Vi vill ha färre.

Slutsatsen blir att DDB ska fylla funktionen av att skapa viss stringens och enhetligthet i kommunikationen. Uppdraget gäller business to business-reklamen i Sverige. Att DDB fick jobbet blev klart i juli.

DDB gjorde bra ifrån sig

– Vi träffade några byråer och bad DDB göra en testuppgift. Den löste de bra, berättar Eva-Mia Westergren.
– Vi tycker att de har bra strategisk höjd och bra trackrecord på det de har gjort. Framför allt fastnade vi för deras effektmodell för hur vi kan stötta vår affär med hjälp av kommunikation.

Exakt hur många byråer som Microsoft anlitar på b2b-sidan vill inte Eva-Mia Westergren säga. Några som kommer att ha kvar data­jättens förtroende nämner hon dock: Wonderman, som är Microsofts globala byrå och har relationsmarknadsföringsuppdraget i Sverige, Appelbergs som har webbuppdrag, pr-byrån JMV, webbyrån Deasign. I övrigt återstår att se. Hur mycket DDB får återstår också att se.
– Vi tar det från projekt till projekt. Vi har haft många ­leverantörer. Vi vill inte ha det så utan vill ha ett fåtal leverantörer som vi bygger kompetens hos. Detta blir ett starkt upplägg, säger Eva-Mia ­Westergren.

På DDB gläds de både åt kunden och uppdragets art.
– Microsoft är ett av världens starkaste varumärken. Och det känns kul att få ge sig in på deras business to business-sida, säger Lars Alm, projektledare för uppdraget på DDB, som beskriver byråns roll som ”strategiskt bollplank”.

Orsaken till att de vann uppdraget var såväl strategiska som kreativa, enligt honom.
– Vi hittade varandra väldigt bra i de möten vi hade. Vi försökte vända på begreppen och lyckades vända på deras problemställning i grunden, säger Lars Alm.

För DDB är det en viktig kund på flera sätt, även om de i dag inte vet hur många miljoner som de kan fakturera på uppdraget:
– Det är definitivt en viktig kund för oss. Det är också helt klart en fjäder i hatten för oss som håller på att utveckla vårt businesserbjudande, säger ­Andreas Dahlqvist.

DDB har på senare år gjort sig känt som kreativ konsument­reklambyrå, men byrån har också businesskunder, till exempel Trygg Hansa, Handelshögskolan, olika läkemedels­bolag. Det är dock en verksamhet som de vill utveckla mer.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBMicrosoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.