Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Microsoft väljer Honesty

Publicerad: 5 december 2012, 06:35

Walter Naeslund

Foto: Resumé.

I veckan presenterade it-jätten Microsoft sitt samarbete med författaren och advokaten Jens Lapidus. De interna filmerna från Microsoft är frukten av ett samarbete med Honesty. – Vi fick en direkt förfrågan, säger Honestys vd Walter Naeslund till Resumé.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftHonesty

En snackis på flera affärssajter i veckan har varit Microsofts samarbete  med Jens Lapidus. I de interna filmerna på företagets hemsida driver  författaren och advokaten med bilden av sig själv som högpresterande  samtidigt som han visar hur han använder Microsofts produkter i sin  vardag.

Med filmerna vill Microsoft visa på ett nytt sätt att arbeta och ett  nytt sätt att leva. Informationskampanjen bär namnet "Det nya  arbetslivet". Nu kan Resumé avslöja att filmerna är ett resultat av ett  samarbete mellan it-jätten och reklambyrån Honesty som har pågått i ett  par månader.

– Vi fick en direkt förfrågan från Microsoft. Det är en trend som vi ser  att stora internationella varumärken väljer att söka sig till lokala  reklambyråpartners i Sverige. Procter & Gamble är  bara ett exempel, det här är ett annat. Utvecklingen hänger ihop med  internet har skapat ett ökat behov av lokala insikter, säger Honestys vd  Walter Naeslund till Resumé.

I veckan hade den av första de kommande filmerna premiär på Microsofts  hemsida. En gång i månaden kommer en ny film att ha premiär. Alla filmer  med Jens Lapidus spinner på temat "Everyday brilliance".

– Uppdraget med de interna filmerna var att kombinera två starka  varumärken på ett sätt som var fruktbart för båda parterna. Att de båda  är framgångsrika var en grundförutsättning, säger Walter Naeslund.

Ett exempel på när Honesty inledde ett samarbete med en storkund var när  Honesty något överraskande tog hem pitchen för Mediamarkt i början av  2011. Ett samarbete som avslutades raskt sedan Honesty hoppat av.

Hur stor kreativ frihet kommer ni att få med Microsoft?
– Det är svårt för mig att uttala mig kring vad som händer framöver.  Hittills har vi arbetat nära kunden och Microsofts marknadschef Sabina  Rasiwala Hägglund.

– Vi har båda kommit med idéer kring hur vi ska  utforma kommunikationen. Det underlättar eftersom vi jobbar mycket med  att bli konkreta snabbt. På så sätt undviker vi att hamna i ett långt  strategi- och idéarbete som inte leder någonstans.

Microsoft arbetar med treårsmål för tre kommunikationsplattformar. Samarbetet med Honesty och arbetet med Jens Lapidus gäller en av de tre, "Det nya arbetslivet".

Sedan tidigare samarbetar Microsoft med pr-byrån Jung som fokuserar på en av de andra plattformarna och JMW som arbetar med alla tre.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MicrosoftHonesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.