Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Microsofts film orsakar bloggstorm

Publicerad: 12 januari 2009, 07:38

Microsoft och Crispin Porter+Bogusky har gjort det igen.
Nya reklamfilmen för musikprogrammet Songsmith har blåst upp en orkan på reklambloggar och Twitter.
”När jag ser videon känner jag mig tvingad att sticka en rostig spik i ögonen samtidigt som jag springer in i en cementvägg”, är en typisk kommentar.


Microsoft och CP+B samarbete är troligtvis reklamvärldens mest kontroversiella i dag.

CP+Bs första filmer i höstas med Jerry Seinfeld och Bill Gates bedömdes som småkul men obegripliga.

Den mer traditionella uppföljaren I´m a PC ansågs tråkig men ändå ett bra svar på Apples allt mer självgoda Mac vs PC-kampanj som görs av TBWA Chiat\Day.

Men den nya filmen för musikprogrammet Songsmith har öppnat alla fördämningar. Sällan har reklam blivit så sågad så brutalt. ”Dear heavens. Sweet Jesus.”, sammanfattar Agency Spy.

Filmen har ett musikaltema, innehåller gulliga barn (som använder en MacBokk Pro, vilket många påpekar) och handlar om en reklamare som har problem att få fram en idé om hur man ska sälja självlysande handdukar. Han lyckas givetvis med Songsmith.

Allt har en hurtfrisk ironisk underton som är svår att förstå.

CP+B kan ibland använda grepp som ibland är svårtolkade och en del kommentarer är osäkra på innehållet. Signaturen Kyle Sellers på Twitter skriver ” Wow the new Microsoft Songsmith ad is soOOOooo bad. Not sure if it's "so bad it's good" or if it's even worse”.

Andra är övertygade om att det är en parodi.

Oavsett har ett program från Microsoft aldrig fått så mycket uppmärksamhet under så kort tid. Frågan är om det är uträknat hos CP+B.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.