Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Middagar i mörkret ska lansera nytt bostadsområde

Publicerad: 19 februari 2019, 08:31

Genom en middag i mörker hoppas bostadsbolaget Gavlegårdarna och reklambyrån Lundberg&Co. visa på vad som händer när vi lyckas bortse från våra fördomar.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Det nya bostadsområdet Godisfabriken har fått sitt namn av att det byggs på samma plats där Läkerol länge hade sin fabrik. Som ett led i lanseringen har byggherren Gavlegårdarna tillsammans med reklambyrån Lundberg&Co. tagit fram vad man kallar ett social experiment som ska lyfta de värden och beteenden som man hoppas ska prägla det nya bostadsområdet.

Experimentet går ut på att tio personer med olika bakgrund fått äta middag tillsammans i totalt mörker. Hoppet är att de mörka middagarna ska visa att det är lättare än vad vi tror att samtala över kulturella- och åldersmässiga skillnader.

– Det här experimentet visar att människor som annars inte skulle träffats faktiskt kan och vill mötas. Vi ser tillsammans med alla byggherrar en enorm potential i Godisfabriken. Vår gemensamma vision är att skapa ett bostadsområde där människor med olika bakgrund och erfarenheter kan mötas och lära känna varandra, säger Tina Wilhelmsson på Gavlegårdarna.

Deltagarna har valts ut via Godisfabrikens Facebooksida där de fått svara på frågan "Vad tror du händer om vi förlänger det första intrycket?". Lundberg&Co. har därefter filmat middagarna. Experimentet är en del av konceptet Tillsammanseffekten som utöver i film även kommer att synas i sociala medier, utomhus och i kollektivtrafiken.

– Det är modigt av ett fastighetsbolag att prata om fördomar. Samtidigt är det ett nödvändigt steg för att föra samman människor för att motverka segregationen. Vi har alla fördomar och det är när vi väljer att prata om dem som vi kan bli mer öppna och toleranta, säger kreatörerna Linn Wååg och Elin Hartzell på Lundberg&Co.

Arbetsgrupp Lundberg&Co:

Creative Director: Niklas Brodd

Art Director: Linn Wååg

Copywriter: Elin Hartzell

Account Director: Maria Hayden

PR: Elin Björkan

Production Manager: Peter Svanberg

Social Media: Malin Ålander

Planner: Nils Vahlund

Producer: Stellan Wedin

Filmproduktion: Team Tony

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.