Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Miljardaffär i byråbranschen: Accenture Interactive köper Droga5

Publicerad: 3 April 2019, 14:21

Foto: Kevin Scanlon / Wikimedia Commons

Accenture Interactives köp av Droga5 är det största sedan konsultfirmorna för några år sedan började köpa upp kreativa byråer.


Ämnen i artikeln:

Droga5ReklamAccenture Interactive

En kommunikationsbranschens största trender de senaste åren är att konsultbolag som Deloitte, Accenture och McKinsey börjat köpa på sig alltfler kreativa byråer.

På den svenska marknaden har Accenture Interactive köpt Fjord, The World Loves och och Kaplan medan Deloitte köpt på sig Acne och PwC förvärvat design- och innovationsbyrån Pond. Vid sidan av det har det även skett stora förvärv runtom i världen, bland annat Accenture Interactives köp av Karmarama.

Men när Accenture Interactive nu köper Droga5, med en omsättning på cirka 2,5 miljarder, är det i särklass största och mest prestigefyllda förvärvet från konsultjättarna. Droga5 har cirka 500 anställda och jobbar med kunder som Under Armour, HBO, Amazon och The New York Times.

– Vi har haft småskaliga kreativa byråer på den amerikanska marknaden men inte haft tillgång till de bästa. Det får vi genom köpet av Droga5, säger Accenture Interactives vd Brian Whipple.

Accenture Interactive har själva satt ett mål om att bli "The experience agency" och erbjuda kompetens inom varje kontaktyta mellan kund och varumärke. Förra året omsatte Accenture Interactive 8,5 miljarder dollar.

Tillsvidare kommer ledarskapet på Droga5 att vara detsamma som tidigare, bland annat kommer grundaren David Droga att sitta kvar som kreativ chef, och Accenture Interactive säger att man lägger stor vikt vid byråns kreativa kultur.

– Användare förväntar sig mer strömlinjeformade användarupplevelser men det får inte ske på bekostnad av magi och känsla. Där tror jag att vår erfarenhet från den kreativa och strategiska sidan kan bidra med mycket, säger David Droga till New York Times.

I december ryktades Accenture Interactive vara intresserade av att köpa en större post i Forsman & Bodenfors byrånätverk MDC Partners, en post som istället köptes av Stagwell Group.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.