Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 Mars 2012, 09:59
Swedbanks och Lowe Brindfors reklamkoncept blev ingen höjdare.
Förra året blev en riktig boom för bankreklam. Totalt investerade aktörerna över en miljard kronor brutto, rapporterar Indikat.
Största mediet för bankerna var i fjol TV, där hälften av bankernas budgetar, 261miljoner brutto gick till.
Den aktör som ökade sina investeringar mest var Swedbank som dubblerade sina medieinvesteringar, från 47 till 97 miljoner.
Men effektiviteten halverades, erinran ökade bara marginellt. Varje krona satsad i media får Swedbank nu hälften så mycket erinran som under 2011, visar färska siffror från Indikat.
De animerade ekorrarna och ankorna, signerade Lowe Brindfors som släpptes 2010 tycks alltså inte ha gått igenom rutan.
Forex Bank hade den bästa marginaleffekten, och fick ut mest av själva ökningen av sina medieinvesteringar, minneseffekterna tredubblades.
Nordea gjorde dock den effektivaste reklamen, då de drog ner på sina medieinvesteringar under förra året, nästan en halvering, men erinran sjönk inte i samma tempo.
Utöver Nordea var också Handelsbanken och Länsförsäkringar bank effektiva och fick ut mest för sina reklaminvesteringar 2011.
Tero Marjamäki